Warm water werkt niet meer goed sinds Tado
Voor Tado hadden we altijd goed warm water gehad uit de kranen en de douche. De ketel gaf volgens mij prio aan de warmwatervraag: als we gingen douchen of afwassen, hield het stoken gewoon even op, leek het. Dat wilden we ook zo.
Na installatie van de Tado bedrade thermostaat hebben we lang niet altijd meer goed warm water. Regelmatig duurt het heel lang voor het water warm is. Ook wordt het regelmatig niet meer helemaal warm, komt er een beetje een lauw bakkie uit de kraan. En als we rond 7:00 in de douche staan, en om 7:00 slaat het slimme schema aan om het huis warm te stoken, gaat de douche van lekker warm/heet naar lauw.
Hoe komt het dat Tado zo'n invloed heeft op het warme water uit onze kranen? Wat kunnen we eraan doen?
Het gaat om een Remeha Quinta 35c ketel
Antwoorden
-
Okeeeee... Contact opgenomen met Support, en die hebben de Warm Water-widget voor mij geactiveerd. Wat blijkt: ons warme water stond 5C lager afgesteld én had een slim schema gekregen waarbij het pas om 7:00 beschikbaar was. Aangepast, ik ga even afwachten of het nu weer werkt zoals we willen.
0 -
Ik heb geen knop voor warm water op het algemeen scherm van Tado0
-
Ik had hem ook niet, Support heeft hem voor mij geactiveerd toen ik navraag deed over mijn probleem. Wel goed om te hebben, dan heb je tenminste controle over je warme water. Wij hadden dus 's nachts géén warm water, ontdekte ik, door het ingestelde slimme schema.
0 -
Ik heb gelezen dat het warm water kan ingesteld worden zoals een radiato maar ik heb geen knop warm water op het algemeen scherm.0
-
Ons warm water is constant op temperatuur maar ik kan het niet instellen omdat er op het algemeen scherm geen knop staat voor het warm water.0
-
Oké, probleem is nog niet opgelost. App staat nu ingesteld op altijd warm water, 60C, maar als de verwarming volop stookt, daalt het warme water nog steeds naar iets van 30C. Installateur geeft het advies om aan Tado te vragen de warmwater aansturing uit te schakelen. Ik heb contact opgenomen, eens horen wat Tado zelf zegt.
0 -
Ik heb de aansturing voor het warme water er ook uit gegooid toen ik onlangs een nieuwe (Intergas) ketel kreeg.
De ketel heeft geen boilertje meer maar alleen een extra buis in de warmtewisselaar en daardoor geeft deze veel sneller warm water en is dat hele geklooi met aan/uit helemaal niet meer nodig. Bovendien zit er al een ECO mode in die veel slimmer is dan het Tado slimme schema: deze kijkt zelf op welke tijden van de dag je warm water neemt ipv dat je dit van te voren moet uitzoeken en vastleggen in een schema.
Uitschakelen kan door het installateursmenu te volgen maar ze kunnen dit bij Tado ook voor je doen.
0 -
Tado staat nu nog in de stand: het trad al op voor je de Warm Water-widget had dus uitschakelen zal niet helpen. Lijkt me niet te kloppen, maar ze hebben het doorgezet naar tweede lijn. Ik verwacht dat uitschakelen aansturing wél gaat helpen, en dat de aansturing sowieso al actief was voor de widget werd geactiveerd. Ik wacht het nog even af...
0 -
Google suggereert intussen dat dit domweg een probleem kan zijn met de driewegklep van de ketel, waarmee het puur toeval zou zijn dat het probleem de kop opsteekt drie weken na installatie van Tado. (Ook weer niet helemaal toeval: we hebben nu voor het eerst de situatie dat de ketel begint met warmstoken op het moment dat een van ons onder de douche staat, het was voorheen handwerk om de thermostaat open te draaien.)
0 -
@florismk Normaal gesproken geven alle ‘moderne’ ketels (jonger dan zeg 15 jaar) voorrang aan warm water. Daar moet nl. 14 liter (CW5) water per minuut van zeg 10 naar 60 graden gebracht worden. CV circuit is een veel kleiner verschil (50-70 graden bijv) en een veel lager debiet (liter/minuut). Dus 14x(60-10)xJ versus 5x(70-50)xJ (J is de energie die nodig is om 1 liter 1 graad te verhogen=1 kCal of 4164 J), ofwel 700J versus 100J.
Als het gedrag daar niet mee overeenstemt is er zeer waarschijnlijk iets mis, bijv de interne 3-wegklep in de ketel.
Warm watersturing kun je ook zelf inschakelen via het servicemenu op de thermostaat. Ik weet alleen (nog) niet de betekenis van de instelling (HC00, HC01, HC02). HC01 lijkt het meest voor te komen. Maar als je het wijzigt en de tegel verschijnt in de app staat het blijkbaar aan.
En dan herhaald de ronde knop indrukken tot Save en een vink wordt getoond
0 -
Dank voor de gedetailleerde uitleg! Ik wacht even af waar Tado mee terugkomt, daar is het issue inmiddels in de 3e lijn beland.
0 -
Het was allemaal veel basaler: een vervuilde driewegklep. Indirect wél het gevolg van de Tado-installatie: het gebeurt vaker, heb ik nu geleerd, dat de driewegklep vuil wordt als het systeem leeg is geweest. En het systeem is leeg geweest bij installatie, omdat er ook een stel kranen moest worden vervangen. Opgelost, dank voor al jullie hulp, @Rob2 en @Andreplusplus!
1 -
Ok, mooi dat het is opgelost! Hopelijk was het niet te duur...
Moderne ketels hebben geen driewegklep meer. Dus als je ooit een andere ketel installeert ben je hier ook van af.
0 -
Tja dan begint volgens de gangbare sites het moment te komen om eens naar een andere uit te gaan kijken... dwz komt er nu een probleem wat kosten gaat geven dan zou ik daar zeker over nadenken.
Ik heb hier net een nieuwe en het is een verademing vergeleken bij de vorige. Modulerende pomp = je hoort niet dat ie aan is (hoorde ik altijd duidelijk), geen boilertje meer = water wordt vrij snel warm en blijft dat dan ook, niet die bekende "deuk" meer in de temperatuur doordat je eerst water uit dat kleine boilertje krijgt wat dan niet snel genoeg warm gemaakt wordt. En niet meer nodig om het warme water aan en uit te doen ook.
De vorige was een jaar of 15 oud.
0 -
@Rob2 Wat voor ketel heb je nu? De mijne zit ook tegen vernieuwing aan. Ik twijfel over hybride warmtepomp icm cv ketel. Maar ik heb ook nog geen haast.
0 -
Ik kreeg het huis met een Remeha Quinta 35c. Het huis is ruim 200 jaar oud en slecht isoleerbaar, dus ik vrees dat een warmtepomp kansloos is...
0 -
Rob2 heeft een nieuwe Intergas zoals die opmerkte in een reactie elders. Model weet ik niet. Maar ook zijn beschrijving hierboven duid die richting op en als ik speculeren minimaal een CW4. In de app staat bij hem nu net als bij mij de watertap uit. Zelf heb ik ook een Intergas. Dit jaar heb ik voor het eerst zelf onderhoud gepleegd na 8 jr. Ze draait nog steeds als een zonnetje.0
-
Ja, het wordt zeker (minstens) een CW4 in dit huis, meer dan 160m2 met 15 radiatoren en twee badkamers. De wateraansturing heb ik inmiddels ook laten uitzetten. Ik laat slim water verwarmen graag aan de ketel over; ik wil niet op een slim schema van Tado zitten en met jonge kinderen midden in de nacht eraan moeten denken dat het warme water uit staat... :-)
0 -
Inderdaad ik heb een Intergas Kombi Kompakt HReco.
Maar ik zie dat het grootste model 36kW is dus ik weet niet of dat voor jou genoeg is.
https://www.intergas-verwarming.nl/consument/producten/kombi-kompakt-hreco/
0 -
Ben er sowieso nog niet aan toe om er nu actie op te ondernemen, thanks!
0 -
Hoog vermogen heb je niet nodig voor verwarming van je huis (tenzij je echt in een enorm groot, ongeisoleerd gebouw woont of de achtertuin wilt meeverwarmen). Hoog vermogen is vooral nodig voor warmwatervoorziening. Ik heb al eens een sommetje hierover gepost op dit forum
0 -
Ja dat klopt, je stelt in de ketel ergens in hoeveel vermogen hij maximaal geeft voor verwarmen en dat is een stuk minder dat het top vermogen, wat ie wel gebruikt bij warm water.
Ik heb een klein model en dat is voldoende voor 1 kraan of de douche. Als je een boel kranen hebt en een bad dan moet je een groter model hebben, dat is duidelijk. Overigens schreef ik 36kW omdat het model nummer dan 36 is maar dat blijkt 32kW te zijn.
Ik woonde vroeger in een groot jaren-30 huis en daar zat een CV van 46kW in. Gelukkig was gas toen nog goedkoop.
1 -
Dat is wel nuttig om te weten, dat het vooral de maximale warmwatervraag is die het gewenste vermogen bepaalt. We hebben twee badkamers (bad/douche) en het is zeker prettig als we ook wel eens de warme kraan kunnen gebruiken terwijl er iemand douchet of het bad laat vollopen. Dus als ik het goed begrijp zijn dat factoren om het vermogen op te baseren.
0 -
Ja dat is voor sommigen de reden om een boiler te nemen... dan heb je warm water met dezelfde hoeveelheid als koud water. Dan is je bad in 3 minuten vol. Met een doorstroomapparaat duurt dat langer, afhankelijk van het vermogen.
Voordeel van een doorstroomapparaat is dat het veel zuiniger is en dat het nooit "leeg" raakt. Al staan er de hele dag mensen te douchen, maakt niks uit.
0 -
Ja, voor de voordelen blijf ik wel bij doorstroom.
0 -
En de klasse van de CV ketel geeft dat aan: CW4, CW5, CW6 zie wikipedia bijvoorbeeld.
0