w.Intercom = i;Thermostaat resetten, maar hoe dan!? — tado° Community

Thermostaat resetten, maar hoe dan!?

Bas_nh
Bas_nh
januari 2022 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Ik heb vandaag mijn Tado systeem geïnstalleerd, maar per abuis open therm gekozen als protocol in plaats van aan/uit.

Ik kreeg ook een melding dat er een andere driver geïnstalleerd moet worden.

link naar handleiding, dus ik dacht dit pas ik wel even aan.

echter elke keer als ik hem naar de juiste heb ingesteld krijg ik na het opslaan de melding FAIL.

en inmiddels kom ik de instellingen ook niet meer in 🤯.

Zoals met veel apparaten kan je ze gewoon naar fabrieksinstellingen zetten en opnieuw beginnen. Alleen ik heb overal gezocht, maar kan het nergens vinden hoe dat met de thermostaat kan. Wel opnieuw opstarten, maar dat werkt niet

Iemand een tip wat ik nog kan doen. Ben eigenlijk door al mijn ideeen heen. 🥴

Alvast dank voor de hulp

Reacties

• B79
    B79 Volunteer Moderator
    Dat is eigenlijk best een goede opmerking die plaatst met de vraag of je ook terug naar fabrieksinstellingen kan.
    Ik weet dat eerlijk gezegd ook niet.
    Mogelijk dat de helpdesk daar je bij kan helpen.

Nou is het wel dat je een tado thermostaat oneindig veel kan het-instellen.
    Als je het menu nog een doorloopt kan je het gewoon op aan/uit zetten.
    Anders staat er op de website ergens een handleiding voor installateurs.
    Daar staat een uitgebreid menu structuur beschreven hoe je het een en ander kan aanpassen.

Ja kan ook een verzoek indienen via de chatbot.
    Maar daar ben je vanavond niet mee geholpen.
  • Dank voor je tip. Had de installateurshandleiding echter al gevonden en daar loopt hij dus op vast. Als ik het dan aanpas kan hij de wijziging niet opslaan. 🤯
  • @Bas_nh als je de slimme thermostaat in de app ziet kun je die als je de thermostaat in je aangemaakte kamer selecteert rechtsboven kiezen voor verwijderen. Als dit is gedaan de thermostaat opnieuw installeren.
    In het installatie menu moet je ook de optie voor aan uit kunnen kiezen dacht ik. Op de thermostaat 3x de knop steeds 3 seconden en je bent in het installatie menu , kan ook 4x zijn ( reageer ff vanuit de lekker op de bank modus)
  • @de_bigMaq deze oplossing had ik ook al geprobeerd. En precies zoals je beschrijft kan ik alles opnieuw instellen. Alleen dan krijg ik weer de melding dat er een andere driver nodig is. Dat kan in het menu zoals je zegt. En dan is de cirkel weer rond want dan krijg ik bij opslaan weer FAIL. Snap er niets van. Volgens mij doe ik alles goed.
  • @Bas_nh , ik weet niet welk merk ketel je hebt. Als ik de bedrading op mijn ketel op open dicht aansluit ipv modulerend dan werkt de ketel zo. Als de slimme thermostaat op D01 (opentherm) staat en je ketel op aan/uit gedraagt die zich als de laatste.

In het geval van een Tado systeem zou ik ook erbij nog rekening houden dat er ook nog een communicatie naar een externe server toe plaatsvind . Hoe die daarmee terug communiceert conflict-geen conflict en de reactie daarop weet ik niet.

Je kunt ook testen zonder communicatie naar en van de server hoe je systeem reageert door de bridge te ontkoppelen. De laatste schema instellingen blijven gehandhaafd ( vb als je een internet storing zou hebben lokaal of extern bij Tado ).

Dan nog een vraag van mijn kant Hoe zegt/ laat de thermostaat zien dat je een nieuwe driver nodig hebt? Ik nog nooit zo'n melding gehad. Ken alleen het radertje met pijl naar beneden waardoor ik weet dat er een update naar mij slimme Thermostaat is
  • Bas_nh
    Bas_nh
    januari 2022 aangepast
    @de_bigMaq heb een al wat ouder ketel Nefit Smartline HR. Deze ondersteund geen open therm. Maar

Ben niet zo thuis in de bedrading. Maar ga even kijken misschien spreekt het voor zich.

Ben overgestapt van een Toon, dus (misschien wat naïef) ging ik ervan uit dat dit zo kon. Ook op basis van de stappen in de Tado app.

Ik zal eens wat met de internetbridge testen.

Wat betreft je vraag over de driver.
    Deze melding krijg ik in de app bij de laatste stap. Al had ik dat bij de eerste installatie niet.

Bij de eerste installatie is hij dus op D01 gezet omdat ik per ongeluk open therm had aangegeven. In het menu kan ik hem wel op R01 zetten. Maar opslaan is dan de grote uitdaging.

Het zal vast een klein ding zijn, maar welke. 🤷🏻‍♂️😬
  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator

@de_bigMaq “Als de slimme thermostaat op D01 (opentherm) staat en je ketel op aan/uit gedraagt die zich als de laatste.” is half waar. Hangt van de bedrading af (moet je op de ketel iets ompluggen of niet? En verder is het niet ideaal. Als je met OT 0V maakt (draden met elkaar verbindt, bijv door relais van de ST) gaat de ketel branden. Hoe de ketel reageert als deze met OT wordt gestuurd bus signalen) hangt helemaal van de ketel af. Ik zou er iig niet op gokken.

@Bas_nh Deze Nefit ketel kun je prima met tado modulerend aansluiten

Nefit Easy (EMS bus) zou ik kiezen, protocol D31.

Wat bedoel je eigenlijk met “driver installeren”? Dat bestaat toch helemaal niet in de app? Kun je een screenshot delen?

• @Andreplusplus het lijkt erop dat na wat omzetten van instellingen en aansluitingen alles werkt zoals je aangaf. Dank voor je hulp.

Morgen nog even verder puzzelen met de schema’s etc.

Allen die ook gereageerd hebben, dank voor het meedenken.👍🏼
  • Voor anderen misschien die ook dit probleem tegen komen. Waar je hem aanpast naar r01 kan je ook hw aan of uit zetten. Zet dit op uit (aangegeven met een vinkje of kruis) daarna werkte het opslaan bij wel en nadat ik hem erna naar r01 had gezet kon ik daarna de hw weer naar aan zetten.

• Hier liep ik ook tegenaan. In de handleiding wordt aangegeven R01 te kiezen en vervolgens verder te gaan met de installatie handleiding. In deze handleiding (punt 5) staat dat je HW aan moet kiezen. Dit is niet correct voor R01.

Eerder in de handleiding is er namelijk een tabel opgenomen waarin staat dat voor R01 de HW op uit moet staan. Zie afbeelding uit de betreffende installatie handleiding.

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

HW aansturing is niet mogelijk in relais mode, alleen in bus mode (OpenTherm e.d.)