RH (relatieve vochtigheid) meting badkamer beschikbaar om in Homekit een ventilator te schakelen

Opties

Op die manier kan je de apparatuur die je al hebt, in combinatie met een Smart Plug de vochtigheid van de lucht in de badkamer omlaag krijgen.

goed idee, toch?

6
6 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • ik_zelf
    Opties
    Dat kan al maar dan moet je de https://apps.apple.com/app/id1198176727 gebruiken. Die laat veel meer van de tado zien waar je met automations op kunt reageren.
  • Boukej
    Opties
    Weet iemand of dit ook kan met Android? Ik heb de Google Home app gekoppeld maar die heeft alleen de starter dat het apparaat inschakelt, maar ik wil een actie uitvoeren als een bepaalde waarde van de luchtvochtigheid wordt bereikt.
  • S_nderr90
    Opties
    Dit kan je toch al in HomeKit? Automation aanmaken: Als tado badkamer luchtvochtigheid bereikt bepaalde percentage
    Dan schakel smart plug in.

    Je kan er nog een uitgebreidere automation van maken als je converteer naar opdracht.
    Dan zou je bijvoorbeeld kunnen instellen:
    Als tado badkamer luchtvochtigheid boven 60% is dan controleer status verwarming badkamer, als de verwarming staat uit dan verwarming aan en smart plug (afzuiger) aan.
  • PhilipSH
    Opties
    Hoi @ik_zelf , ik zag dat die app die je suggereert een betaalde app is - is dat de kosten waard denk je?
    Groet, Philip
  • PhilipSH
    Opties
    @S_nderr90 , ja dat kan al in homekit maar heb gemerkt dat de Tado RH (relatieve vochtigheid) waarden niet tijdig of onbetrouwbaar doorkomen in de Homekit app.
    Ik heb daarom een smart plug gekocht die werkt op IFTTT en het op die manier opgelost, werkt redelijk* betrouwbaar. Maar eigenlijk wil ik niet afhankelijk zijn van een oplossing zoals IFTTT die een werkende internet aansluiting nodig heeft om te werken. Homekit werkt helemaal lokaal.

    Ik weet niet wat de oorzaak is dat de RH waarden niet goed doorkomen, en of dat aan Tado ligt of aan Homekit. Aangezien het met IFTTT aardig goed werkt, lijkt het niet aan Tado te liggen - alhoewel ik niet weet of ze beide dezelfde API (gegevensuitwisseling) gebruiken. Wel balen dat het niet betrouwbaar is….

    *wat ik gemerkt heb is dat de instelling van een ‘vaste’ RH zone (bv: ventilator aan boven de 73%, ga uit onder de 70%) niet het hele jaar door goed werkt: in sommige seizoenen is de RH buiten zo hoog dat de ventilator aangaat maar niet meer uit… Ik ben zelf niet zo’n fan van bijverwarmen vanwege het geforceerd ventileren in zo’n situatie, maar sta zeker open voor mensen die seizoenseffecten ‘getackled’ hebben….