Ondersteun 2 thermostaten in 1 ruimte beter, zelf instelbaar maken gebruiker

Herres
Herres ✭✭✭
2 bedrade thermostaten in 1 ruimte is een mooie oplossing om vloerverwarming te schakelen.
Helaas is dit niet in te stellen door de gebruiker, en is hulp van de helpdesk hierbij nodig. Niet alle helpdeskmedewerkers kennen deze mogelijkheid waardoor nog wel eens wordt gezegd dat dit niet mogelijk is.
Mijn voorstel is dan ook om het mogelijk te maken dat de gebruiker dit wél zelf kan instellen.

Zie het principeschema hieronder.
5
5 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Principeschema 2 thermostaten in 1 ruimte als regeling voor vloerverwarming.

  • Weet iemand of dit ook kan werken?

    Ik heb het volgende systeem:

    • alle ruimten (woonkamer/ keuken/ slaapkamers/ badkamer): radiatoren met slimme radiatorknoppen
    • technische ruimte met vloerverwarmingsverdeler: hier wil ik de slimme thermostaat ophangen, waarbij ik het relais als zoneschakelaar voor de vloerverwarmingspomp wil gebruiken
    • vanuit de slimme thermostaat wil ik een Nefit Trendline ketel modulerend aansturen, via protocol D31 (EMS)
    • het schema voor de technische ruimte stel ik dan zo in, dat deze ruimte zelf nooit warmte vraagt.

    Volgens mij kan het dan zo werken:

    • als 1 van de ruimten met slimme radiatorknoppen warmte vraagt, dan stuurt de slimme thermostaat naar de CV-ketel een warmtevraag en schakelt hij de zoneschakelaar in.

    Kan de 'dubbele' sturing in de slimme thermostaat via de helpdesk worden aangevraagd?

  • Nee, nee, nee. Meermaals uitgelegd op dit forum en ook het schema wat je zelf hebt ingetekend komt uit een artikel van tado dat uitlegt wat wél kan en met welke apparatuur. Een tado thermostaat kan alleen aan/uit (met NC/NO/COM aansluitingen) of digitaal/bus (met A/+/- aansluitingen), maar niet beide.