Dé oplossing voor vloerverwarming, radiatoren en tado
Antwoorden
-
In mijn situatie hangt de bedrade slimme thermostaat in de woonkamer, waar de VVW loopt. Vraag zat ‘m vooral dat de slimme thermostaat 2 zaken regelt: de pomp inschakelen (via relais) alsook aan de draadloze ontvanger laat weten dat er verwarmd moet worden.
De andere kamers hebben een gewone verwarming met Tado-knoppen op.0 -
Werkt alleen met de “oude” aan/uit pomp. Met de nieuwe (modulerende) pompen kan dit niet….
Ik raad toch de zoneklep aan in dat geval.0 -
Yes, ‘gelukkig’ heb in een oude pomp 😄 Grundfos UPS 25-60 130. Met een modulerende pomp heb je sowieso niets aan dit topic lijkt me, aangezien het niet verstandig is deze zelf ‘dubbel’ te moduleren met een pompschakelaar.
Bedankt voor de info allen, ik laat nog iets weten voor welke setup ik uiteindelijk gekozen heb.1 -
Toch wel, volgens mij, als je het beperkt tot het plaatsen van de zoneregeling. Het circuit van de vvw wordt dan niet gemengd met het koudere water van het “grote” circuit. En blijft langer warm.0
-
De disclaimer van mijn collega is juist. Met X kan je het niet identiek instellen, twee slimme thermostaten X in 1 kamer kan namelijk niet. Echter, een voordeel van X is dat je per kamer meerdere zoneregelaars aan kan geven. Op een andere manier kan je dan toch hetzelfde bereiken. Niet op de meest elegante manier, maar toch.
Dus wanneer je geinteresseerd bent in X, bedenkt dat het wat anders gaat, maar onder aan de streep kan je je vloerverwarming + radiatoren wel aansturen op een enigszins vergelijkbare manier.
1 -
Omdat het antwoord van @Emcee waaraan @Rob refereert helemaal naar de 1e pagina van dit topic is verschoven (door het als antwoord te markeren) hierbij de tekst nogmaals
‼️
Disclaimer: Houd er rekening mee dat het bovenstaande waarschijnlijk niet zal werken voor de nieuwe tado° X
‼️Je kunt hier meer lezen over hoe tado° X verwarmingssystemen regelt met zowel radiatoren als watergedragen vloerverwarming
1 -
Inmiddels is dit topic onderhand bejaard doch nog steeds actueel.
Heeft er iemand wel eens nagedacht over het toepassen van een soort van naloop op de pomp ipv deze direct uit te schakelen bij wegvallende warmtevraag. Dit om de laatste restjes warmte in de leiding nog optimaal te kunnen benutten (ja daar hoort misschien wel wat overshoot bij).
0 -
In mijn geval is eea zo traag dat 5 of 10 minuten naloop geen enkel verschil zal maken.
De pompschakelaar doet dit in de basis wel, regelt obv de aanvoertemp het schakelmoment van de pomp - echter met de thermostaat ertussen stopt de pomp zodra tado de warmtevraag van de kamer stopt.
Voor mij is deze oplossing gewoon de goedkoopste manier om te voorkomen dat de benedenverdieping warmer wordt dan nodig als ik alleen op de werkkamer boven hoef te verwarmen.1 -
Hey,
Ik heb mijn vloerverwarming met zoneklep aangesloten met 2ST zoals hier ook staat beschreven. Dit werkt naar behoren. Nu heb ik boven 2 radiatoren voorzien van SRK.
Dit werkt alleen niet zoals gedacht aangezien de knoppen niet direct de ketel aansturen en zijn ingesteld op de zoneregelaar van de VV. Ik wil boven alleen de radiotoren kunnen gebruiken zonder beneden de vloerverwarming. Wat moet ik nog aanschaffen om dit goed te laten kunnen werken?
0 -
@Mirkamp niks nodig. De zoneregelaar voor de knoppen moet ingesteld zijn op de ST die de ketel aanstuurt.0
-
@Andreplusplus dank voor je antwoord! Ik was iets te snel met mijn conclusies. Er zat nog teveel lucht in het systeem waardoor de ketel niet aansloeg. Werkt prima zo.
0