w.Intercom = i;Zoneklep vloerverwarming blijft open staan — tado° Community

Zoneklep vloerverwarming blijft open staan

LoM
LoM
december 2021 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Ik heb een bedrade thermostaat aangesloten op een nieuw geplaatste Honeywell VC8015 zoneklep in de toevoerleiding van de vloerverwarming voor de huiskamer. De twee draden van de zoneklep zijn aangesloten op de NO en de COM. Ik heb stadsverwarming.

Probleem is dat de klep warm water door blijft voeren wanneer de gevraagde temperatuur in de huiskamer is bereikt en de temperatuur dus almaar oploopt. Pas als ik de thermostaat unit los neem sluit de klep zich weer.

Ik heb nog even geprobeerd of de NC en COM bedraden wel werkt, maar ook dit gaf niet het juiste resultaat.

Wie heeft advies? Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Antwoorden

• Herres
    Herres ✭✭✭
    Heeft u de thermostaat op aan-uit mode gezet? U moet dan een duidelijke klik horen als ie aan of uit gaat. Als dat niet gebeurt heeft u hem niet goed geconfigureerd. Gebruik daarvoor de wizzard.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Je moet hiervoor de servicedesk benaderen want die moeten een setting aanpassen die je niet zelf kunt doen.

• Dank voor beide antwoorden. De thermostaat staat inderdaad netjes op aan-uit mode, dus ik zal de servicedesk benaderen.

• Herres
    Herres ✭✭✭
    Rob, is dat antwoord wel juist? Dit lijkt gewoon een simpele aan/schakeling, niet iets met twee thermostaten.
  • @Herres, dat klopt, er is slechts 1 thermostaat in het spel. Deze stuurt de klep in de verdeler van de vloerverwarming aan. Ik heb stadswarmte, dus als de klep open gaat is de warmte direct beschikbaar. Zie foto.

Inmiddels enkele dagen verder. Wat ik zie is dat de thermostaat de klep wel regelt, maar bij een veel te hoge temperatuur. Hoewel de thermostaat ingesteld staat op 20 graden en het display 22.5 graden aangeeft, wordt de klep toch regelmatig voor enige minuten open gezet, waarna deze zich weer sluit. Na een tijdje (variërend van 20 minuten tot een paar uur) herhaalt dit zich. De temperatuur loopt gedurende de dag dan op tot bijna 24 graden.

Is dit iets wat ik zelf kan instellen of heb ik hier de servicedesk voor nodig?

• Herres
    Herres ✭✭✭
    Ik begrijp dus dat de thermostaat de klep goed aanstuurt maar dat de temperatuur te hoog oploopt.
    Het schakelen in een cyclus van 20 minuten herken ik en is een normale eigenschap van Tado.

U ziet op het display een temperatuur hoger dan die is ingesteld. Wat ziet u dan precies? En wat ziet u in de app?
    Waar is de thermostaat geplaatst?

Het is mogelijk om de thermostaat te calibreren. In de app kunt u een temperatuurcorrectie invoeren onder instellingen, kamers en apparaten.
  • De thermostaat is geplaatst op de wand van de huiskamer waar ook de vloerverwarming ligt. Ik heb het idee dat de thermostaat de temperatuur wel correct aangeeft. Display en app geven dezelfde temperatuur aan.

Wanneer de temperatuur staat ingesteld op 21 graden, en de thermostaat een temperatuur aangeeft van bv 22.9 graden, gebeurt het regelmatig dat de klep toch voor enige tijd open wordt gezet.

Bijzonder is wel dat er geen golfjes te zien zijn in de app als de klep wordt opengezet en er ook in de grafieken geen lichte of donker grijze strepen verschijnen (zoals dat in de overige kamers met radiatoren wel het geval is).

• Herres
    Herres ✭✭✭
    Dan ben ik door mijn ideeën heen. Succes verder, hopelijk kan de servicedesk u verder helpen.
  • Bedankt voor het meedenken!

• Opgelost!

Alle radiatorkranen op de bovenverdiepingen hadden in de app de bedrade thermostaat in de huiskamer als zoneregelaar toegewezen gekregen. Dat betekent dat bij warmtevraag van elke radiatorknop ook de zoneklep open ging en dus de vloerverwarming in de huiskamer op ging warmen.

Dat verklaart ook waarom ik geen golfjes zag in de grafieken, de bedrade thermostaat in de huiskamer vroeg helemaal niet om warmte.

• Herres
    Herres ✭✭✭
    Haha, je moet er maar opkomen. Heel goed.