Zonneklep dicht bij 1 wolkje tado thermostaat

Opties
Ik ben een tevreden gebruiker van tado systeem maar iets klopt er niet.

Ik heb een tado bedrade thermostaat die in verbinding staat met extensie kit om ketel modulerend aan te sturen maar die parallel bedraad ook mijn zonneklep (voor vloerverwarming) sluit.

Nu is het zo dat dit normaal leek te werken maar ben er achter gekomen dat de zonneklep soms dicht staat als er 1 of 2 wolkjes branden op de app. Betekend dus dat de ketel aan t verwarmen is tegen een dichte zonneklep en de thermostaat niet meer moduleren werkt. Pas als ik dan handmatig of via de app de thermostaat flink hoger zet dus dat hij 3 wolkjes geeft gaat de zonneklep weer open.

Deze situatie is niet wenselijk de thermostaat moet al bij 1 wolkje =aansturen van de ketel open. Hiervoor heb ik dit.systeem aangeschaft.

Is dit aan te passen?

Hoop snel van jullie te horen

Marcel

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat is een bug. Men heeft er voor gekozen om bij een aan/uit regeling van de ketel bij 1 kringeltje verwarming de ketel nog niet te starten, maar pas bij 2. Ok, is een keuze. Beter was geweest die hele 3 kringeltjes niet te tonen bij aan/uit regeling want daar hebben ze geen betekenis.

    Maar bij sturing van een zoneklep, ook een aan/uit regeling, in combinatie met een modulerende ketel aansturing is dat uiteraard FOUT, zoals je terecht opmerkt. De zoneklep moet bij 1 kringeltje al open gaan.

    Nou maar hopen dat ze dat gaan oplossen... ik zou het als ik jou was bij de servicedesk melden, want hier lezen Tado medewerkers maar onregelmatig mee.

  • CasR
    Opties

    @Marcel1983

    Ik denk dat ik tegen hetzelfde aanloop.

    Ik heb een bedrade kamerthermostaat die bedraad verbonden is met de zoneklep. Alle thermostaatknoppen in het huis praten met de Extensie Kit, net als de Kamerthemostaat En ales zit in de zelfde zone.

    Nu is het de bedoeling dat als ik alleen thuis ben en op de zolderkamer werk ik die kamer kan verwarmen zonder dat de woonlamer met vloerverwarming bloedheet wordt.

    Het lijkt er echter op dat de zone klep gesloten blijft en de vloerverwarming dus niet werkt ook al staat de kamerthermostaat op 23 graden. Ik heb nu noodgedwongen de zoneklep kortgesloten waardoor die open blijft staan.


    Nefit Ecom line Classic verbonden met extensie kit

    Beneden verdieping geheel vloerverwarming en voorzien van zoneklep aangestuurd door Slimme kamerthermostaat.

    Boven verdieping alle ruimtes ( behalve badkamers) voorzien van slimme thermostaatknoppen


    Wie herkent deze setup en weet een oplossing.

  • romon
    Opties
    Ik heb dezelfde setup en hetzelfde probleem. Wil ook graag een oplossing.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dan moeten jullie niet hier zijn.... je zou het kunnen melden bij de servicedesk (chat) en hopen dat die niet een ander idee hebben mbt het probleem. Dan zou het kunnen zijn dat ze het aan de ontwikkelaar doorgeven die het dan oplost.

  • Andreplusplus
    Opties

    Of alternatieve setup, maar dat kost €€€.

    Nl: twee slimme thermostaten en weg met de extensiekit/draadloze ontvanger. 1 ST regelt de CV bedraad, modulerend. De 2e ST regelt de klep aan/uit, ook bedraad. Even contact opnemen met support om de 2 ST’s in dezelfde ruimte te plaatsen.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    december 2021 aangepast
    Opties
    Maar ook in die oplossing lijkt hetzelfde probleem te zitten.
    De Tado thermostaat die de klep aan-uit moet schakelen probeert een soort modulerend gedrag te vertonen. In de laagste modulatiestand (een kringeltje) schakelt deze voortdurend aan en uit in een bepaald (mij nog onbekend) patroon. Bijvoorbeeld 5 minuten aan, 12 minuten uit. Terwijl waarschijnlijk de ketel dan nog aan staat, want kringeltje is nog zichtbaar in de app.
    Ik moet het nog verder onderzoeken, maar ben er niet gerust op.
  • Andreplusplus
    Opties

    @Herres Dat zie ik niet. Ik heb een tijdje twee lampen aangesloten gehad om te kijken wanneer de pomp precies draait: 1 op het Tado relais (pomp aan = lamp aan) en 1 op een pompschakelaar (die verder niets doet) om te vergelijken tussen beide.

    Dan zie ik dat beide lampen ongever gelijk aan gaan en die van de pompschakelaar meestal iets later uitgaat (pompschakelaar laat pomp nadraaien, dat doet de ST niet. Maar er is geen sprake van geknipper of zoiets die aan/uit schakelen van de pomp zou aangeven.

    Dat de ST voor de pomp sledhts zou schakelen bij 2 of 3 golfjes is mij nog niet opgevallen, ik las daar pas vandaag voor het eerst over. Ik ga daar eens op letten.

    Nu heb ik een heel traag vloerverwarmingssysteem (eigenlijk wat krap bemeten) dus het duurt lang voordat de boel op temperatuur is dus lang een constante warmtevraag. Bijv gisteren, van 8.59 tot 14.40 volle mep (De dip is omdat we even gelucht hebben met ramen tegen elkaar open.)


  • berndh1979
    december 2021 aangepast
    Opties
    Ik heb ook de ST relais op een lamp aangesloten icm een ext kit. Ook bij 1 wolkje gaat de lamp aan en gaat deze later uit zelfs als er nog een wolkje is. De ketel zit via de extensie kit op de ems bus van de nefit ketel.

    Ik heb R01 geselecteerd op de ST en D31 (ems nefit) op de extention kit.

    Dit is niet het gewenste gedrag om een vloerverwarmingsklep te sturen. Die moet bij 1 wolkje (er is warmte vraag in de ruimte) gewoon open blijven.

    Iemand al een service desk issue ingeschoten voor dit probleem?

    Sw versie op ST is 91.1
    Ext kit 81.1
  • berndh1979
    december 2021 aangepast
    Opties
    Ik heb eens gekeken naar het heating% dat per vetrek gevraagd wordt door de tado. Op het moment dat mijn lamp uit ging, ging het heating percentage van mijn woonkamer van 24% naar 18%. Dus het lijkt erop dat het relais onder de 20% op 'Open' wordt gezet, oftewel klep dicht.

    En idd net ging de lamp weer aan en toen was idd het heating% van 18% naar 25% gesprongen.

    En nu ging hij ook spontaan uit, zelfs met heating% woonkamer 25%. Hmmm. Ik weet het niet meer

    Niet goed dus.
  • romon
    Opties
    Waar kun je heating% zien?

    Ik heb contact met support hierover, dit topic ook genoemd.
  • Ik heb de Tado setup aan mijn Home Assistant gekoppeld. In HA kan ik per ruimte de gevraagde heating % inzien:


  • Herres
    Herres ✭✭✭
    december 2021 aangepast
    Opties

    Ik ben er wat verder ingedoken, en heb een paar uur in de cv-kast doorgebracht.

    Wat opvalt is dat de thermostaat regelt in blokken van 20 minuten. In die tijd gaat de ketel regelmatig aan- uit afhankelijk van de warmtebehoefte. Dus 5 minuten aan en 15 uit bij weinig warmtevraag (één golfje), 10 minuten aan, 10 uit bij 2 golfjes. etc. De ketel moduleerde de hele tijd constant laag, 46 graden water. Ik heb het gevolgd vanaf ca. 13 uur tot einde grafiek. In die tijd is de vloerverwarmingsklep niet gesloten.

    Dit interessante stookgedrag maakt meteen ook duidelijk dat een warmtepomp of een hybride warmtepomp niet modulerend door Tado kan worden aangestuurd.


  • @Herres, hoe weet je dat de klep van de vloerverwarming niet is dicht geweest? Bij mij schakelt die namelijk wel aan/uit als de Tado in dat 20m tijdsblok in een soort van 20m aan/uit mode gaat. Ik heb een lamp aangesloten op het relais van de ST en die gaat dus ook zo eigenaardig aan/uit.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    december 2021 aangepast
    Opties

    @berndh1979 Dat is eigenaardig! Ik heb het overigens precies zo gecontroleerd met een lamp op het relais en een snoer naar de cv ruimte.

    Hoe ziet jouw opstelling eruit? Zouden we verschillende schakelingen hebben, en wat veroorzaakt dan het verschil in werking? In principe is het beter zoals het bij jou gaat.

    Ik heb 2 thermostaten in de woonkamer, de een schakelt bedraad de vv pomp (via een relais). De ander is bedraad modulerend, meettoestel, en zoneregelaar. Dus een afwijkend schema van Tado opstelling 3.

  • @Herres, ik heb 1x ST met relais R02 aan de lamp (230v). Via de extensie kit wordt de ketel aangestuurd. Ik heb ook de R01 instelling geprobeerd, met hetzelfde ongedefineerde gedrag. Mijn plan was om met deze relais aansturing een 230v ventiel aan te sturen. Maar met dit rare schakel gedrag ben ik daar nog niet zo zeker van.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    @berndh1979 Ik heb de handleidingen nagekeken en zie alleen instelling R01 voor relais. Weet je er misschien iets meer van ?
  • @herres, helaas niet. Ik had met R01 ook raar gedrag, en dacht misschien met R02 een ander gedrag te forceren. Denk echter dat die hetzelfde is. Geen idee of er verschil zit tussen de mogelijk R0x instellingen.

  • zoneklepje
    Opties
    Ik ben toch wel heel benieuwd of hier ooit een oplossing voor is gekomen. Ik heb hetzelfde probleem. Vloerverwarming die warmte krijgt van stadsverwarming en een honeywell zoneklep die aangesloten is op de st met draadjes. Bij kleine warmtevraag ( nu van 19.7 naar 20 aan het gaan) gaat de zoneklep open en dicht en duurt het dus erg lang voor de vloer warm wordt. Zal ook het verbruik en de levensduur van de zoneklep niet ten goede komen. Ook hier instelling R01.. hoop dat dit na jaren wel gefixt is en ik het gewoon nog niet heb gevonden!