Energieverbruik zien per kamer

Opties
Tado heeft al een paar mooie statistieken, maar ik wil ook graag het werkelijke per kamer kunnen zien, in kWh.
6
6 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Prima idee, dit moet te doen zijn.

    Zelf heb ik dit voor elkaar gekregen met Domoticz in combinatie met de Tado gegevens.

    Aan de hand van het verbruik per kamer in procenten heb ik het verbruik die mijn P1 poort aangeeft omgezet naar verbruik per procent warmte aanvraag die de Tado doet. Dat is denk ik wel de catch, daar heeft Tado nog geen toegang toe.

    Met de paar enkele moment opnames die je ingeeft met je gasverbruik kan het resultaat nog een beetje afwijken. De catch die er voor mij in zit is het gasverbruik door koken of douchen. ( alleen door douchen in mijn geval)

    Stel je geeft meterstanden door aan Tado,waarbij je ook toevallig gedoucht hebt, al snel een verbruik van 0,2 kuub. Bij een totaal verbruik van zeg 2 kuub tussen die 2 meterstanden is dat al een verschil van 10% vanaf de werkelijkheid.

    Zelf heb ik hier een manier gevonden om het er grofweg uit te filteren dmv luchtvochtigheid in de badkamer te monitoren, en hier een geschat gasverbruik aan te hangen.

    Wellicht informatie die niet totaal relevant is aan je vraag, maar wel enkele "moeilijkheden" voor een redelijk precieze weergave.

    Wellicht filtert Tado dit er ook op een slimme wijze eruit, ik heb geen idee.


  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Het is een groot misverstand te verwachten dat met een systeem zoals Tado het verbruik per kamer aan te geven zou zijn.
    Het verbruik is alleen te bepalen als de temperatuur van het ingaande en uitgaande water per radiator gemeten kan worden en de waterhoeveelheid per tijd.
    Alle andere methoden zijn onnauwkeurig. Leuk om als hobby aan te sleutelen, maar niet goed genoeg om als product op de markt te brengen.
    Niet doen dus.
  • De Tado kan het niet met een 100% zekerheid aangeven, dat klopt. Wat Herres voorstelt zou wellicht de zuiverste meetmethode zijn, maar daar zijn een hoop kosten mee gemoeid en dus inderdaad niet levensvatbaar.

    Maar de formule die ze nu aan het ontwikkelen / testen zijn in Beta, kan op dezelfde manier wel doorgetrokken worden naar verbruik per ruimte. Momenteel word het ook teruggerekend van warmte aanvraag in procenten.

    Enkel investering in de software.

    100% nauwkeurig? Zeker niet.

    Prima indicatie met een X % foutmarge? Mogelijk.

  • Rob
    Rob | Admin
    Opties

    Zoals @vloer_projectje al aangeeft hebben we bij het verbruik per huis al 'ruis' door warm water gebruik en bijvoorbeeld koken op gas.

    Wanneer het hele huis in oktober volgens onze statistieken voor 30% meer verwarmd heeft dan in september en we daarnaast op basis van meterstanden weten hoeveel het hele huis verbruikt heeft in september, dan kunnen we inschatten wat er in oktober verbruikt is (=september+30%). Dat zal geen exact kloppend cijfer zijn, maar een relatief nette schatting. Koken is marginaal, warm water gebruik is een relatieve constante.

    Per kamer verbruik inschatten is eigenlijk een onmogelijkheid voor ons. Radiatoren zijn onderling verschillend qua capaciteit, maar wij kennen dat verschil niet. En dan heb ik het nog niet over vloerverwarming gehad. Daar komen veel te veel onbekende variabelen in het spel. Voor een app die ook toegankelijk moet zijn voor beginners is dat niet realistisch.

    Waar we wel mee testen is het gebruik van slimme meters.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Voor wie serieus inzicht wil krijgen in gasverbruik en prestaties van woning en verwarminginstallatie raad ik de volgende site aan MINDERGAS.NL
    Ook met een app zodat snel, makkelijk en overzichtelijk dmv grafiekjes de prestaties en toekomstprognoses worden getoond. Werkt op basis van graaddagen.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Tado zou heel simpel een module kunnen ontwikkelen die je in je slimme meter prikt en die dan iedere 5 minuten je gas meter stand (en electra ook) uitleest en naar de internet bridge stuurt.

    Ik heb hier zelf zo iets en daar kun je vanalles mee bijhouden.

  • Rob
    Rob | Admin
    Opties

    @Rob2 We zijn nu oa. in NL bezig met een test waarbij we (na toestemming van de eigenaar) digitaal de data van een slimme meter krijgen. Daar is dan dus niet eens extra module voor nodig.

    Maar, zoals genoemd, dit is nog in de testfase.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    november 2021 aangepast
    Opties

    Nee maar dat is een mindere oplossing, dan moet je weer data delen met allerlei partijen, het interval waarmee de data verkregen kan worden is langer, en het netwerk waarover dit getransporteerd wordt raakt overbelast waardoor dit in de toekomst voor nieuwe gebruikers wellicht niet langer mogelijk zal zijn.

    Een simpele P1 poort module voorkomt deze problemen. Zelf heb ik een P1 naar WiFi module maar een P1 naar Tado draadloos module zou ook simpel te maken moeten zijn.