Verlengstuk thermostaatkraan knop

Opties
Ik gebruik de tado thermostaatkraan als flow regulator op de vloerverwarming verdeler. De pitch van de flow aansluitingen is iets minder dan de breedte van de tado knoppen. Dit beperkt het aantal naast elkaar te plaatsen knoppen, die bovendien in een hoek ten opzichte van elkaar moeten staan. Een verlengstuk zou het mogelijk maken alternerend de knoppen boven of onder naastliggende knop te plaatsen. Graag hoor ik of zo’n verlengstuk reeds bestaat of ontwikkeld zou kunnen worden.
1
1 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Die bestaan in ieder geval als "haaks" omzet stuk om een thermostaatknop op een kraan te zetten onder 90 graden hoek.

  • P_Veldhorst
    Opties
    Goede suggestie, het hoeft natuurlijk ook geen tado product te zijn.
  • Hallo, dit heb ik gedaan. Verlengstuk 3d geprint. Kan alleen geen foto bijvoegen bijndit bericht volgens mij
  • Op de pc lukt het dus wel op een foto toe te voegen.

  • Het is een verlenging van 60mm. Schroefdraad is ook geprint. Materiaal is ABS achtig. Een staafje van 60mm intern overbrugt de afstand van 60mm.

  • Rob
    Rob | Admin
    november 2021 aangepast
    Opties

    @RemcoSmartrix Dat is een creatieve oplossing. Hoe goed werkt dit systeem voor jou? De radiatorknoppen worden niet zo vaak voor vloerverwarming gebruikt, dus ik ben benieuwd naar de ervaring die je hebt.

    Wanneer het goed werkt, zijn de bestanden voor die verlengstukken online beschikbaar? Niet voor ons bij tado°, maar voor andere mensen die misschien geïnteresseerd zijn in zo'n oplossing.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Zag de foto al in een ander forum voorbij komen. Moet echt zeggen dat dit een briljante creatie is.
    Mooi voorbeeld om het meeste gemak en rendement uit je installatie te halen.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Complimenten! Mooie oplossing.

  • Abrink
    Opties
    @RemcoSmartrix Ik heb je een privé bericht gestuurd :) wat een mooie uitvinding
  • Rowlers
    Opties

    Dit lijkt echt een hele mooie oplossing maar ik vraag me af hoe en of dit regeltechnisch werkt. Normaal stel je de flow door alle groepen in de vloerverwarming zo af dat de warmteafgifte aan de vloer optimaal is bij alle groepen.

    Als ik het goed begrijp laat je dit nu regelen met behulp van de Tado componenten maar gooit dit niet alles in de war?

  • Andreplusplus
    Opties

    @Rowlers Dat zou je denken als het 1 zone is, zeg maar 1 ruimte. Dan wil je de warmteafgifte zo gelijkmatig mogelijk verdelen over alle vvw groepen, op een manier dat de retourtemperatuur van elke groep ongeveer even groot is. Dat zou je dan doen met flowmeters die je eenmalig instelt en die dan in die stand blijven.

    In dit geval zie ik verschillende ruimten, die je wellicht verschillende temperaturen wilt geven, dus als je de juiste thermostaatknoppen koppelt aan de juiste ruimte en in elke ruimte een aparte temperatuurvoeler hebt kan dit in principe werken.

    Risico is wellicht dat als alle groepen dichtstaan, de vloerverwarmingpomp het moeilijk krijgt of gaat concurreren met de Cv pomp.

    Ik ben benieuwd naar de ervaringen van @RemcoSmartrix . Ik vind de 3D geprinte verlengstukken wel briljant.

  • Rowlers
    Opties

    @Andreplusplus Bedankt voor je reactie! Helder verhaal. Ik was altijd onder de indruk dat de retourtemperatuur van elke groep ongeveer even hoog zou moeten zijn. De woonkamer is hier altijd comfortabel maar de keuken en badkamer zouden wel warmer mogen dus dan lijkt dit een ideale oplossing .

    Ik hoop dat @RemcoSmartrix nog terugkomt met de bestanden voor de verlengstukken. Dat zou wel echt heel fijn zijn :D.

  • Waldemar
    Opties

    Het ziet er goed uit, maar het lijkt mij sterk dat dit goed kan werken, daar de thermostaat functie van de kranen nu volledig beperkt is door de ruimte waar de vloerverwarmingsverdeling en dus ook de tados zich bevinden.

    Het is dus onmogelijk om op deze manier per ruimte te regelen...

  • Rob
    Rob | Admin
    Opties

    @Waldemar

    Je kan de radiatorknoppen in de tado° app koppelen aan Slimme Thermostaten (of Draadoze Temperatuursensoren) die in de relevante kamer hanger. Dan meet de thermostaat de temperatuur (als 'leider' van de kamer) in de relevante kamer, en de radiatorknop opent/sluit zijn ventiel op basis van de temperatuur die de leider gemeten heeft. In zo'n opstelling meet de radiatorknop dus zelf geen temperatuur.

    Het is dus zeker niet onmogelijk om op deze manier per ruimte te regelen, maar je hebt er wel meer apparatuur voor nodig dan wat je op die ene foto ziet.

  • Waldemar
    Opties

    Bedankt voor de verduidelijking, Rob

  • Rowlers
    Opties

    Mocht Remco niet meer reageren, zou dan met onderstaande adapters niet hetzelfde effect bereikt kunnen worden? Als deze toepasbaar zijn, kun je ze om en om op de verdeler plaatsen zodat er genoeg ruimte blijft tussen de Tado radiatorknoppen.


    https://www.installatievakwinkel.nl/oven-tbh-radap-hoekadapt-8120-1011450?gclid=Cj0KCQiAqbyNBhC2ARIsALDwAsDV3K6Z8jD5mmf8xFwXUdjk4DKxqsVEuhZNmda4zzfB2BOAhWaQDA4aAsqVEALw_wcB

  • P_Veldhorst
    Opties
    Ik ben een tijdje afwezig geweest, ik had niet verwacht dat deze discussie nog een vervolg zou krijgen. Wat Remco laat zien is precies wat ik zocht. Maar waar ik iets in 3D kan laten printen weet ik niet. Dus ik ga voor de haakse oplossing, ik verwacht dat dat ook zal volstaan.

    Mijn ervaring met tado voor vloerverwarming is dat de hardware het doet als verwacht, behalve dat ik af en toe een “zingende knop” heb als ie op minimale flow staat. De software is niet zo best, met name het zelflerende vermogen. Het systeem denkt nog steeds dat de tijdsconstante van vloerverwarming in de minuten ligt, maar dat is een onderwerp voor de discussie slimme start.
  • P_Veldhorst
    Opties
    Nog een commentaar op Andreplusplus over het mogelijke probleem met de vloerverwarmingspomp. Ik heb dit opgelost door de pomp te laten werken in de constante druk mode. Wanneer er meer groepen openstaan gaat de pomp automatisch harder werken om constante druk te behouden, terwijl bij minimale flow de pomp bijna stil zal staan. Ik heb 1 groep niet met tado geregeld zodat wanneer de andere groepen dichtslaan de pomp toch nog iets blijft doen. Dit om te voorkomen dat de pomp zomers lange tijd stil zou staan.
  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    december 2021 aangepast
    Opties

    De tado’s zijn nu om en om gemonteerd met een hoek verschil van 90graden. Dit was een goede tip en een mooie oplossing!


  • Rowlers
    Opties

    @P_Veldhorst Bedankt voor de feedback! Ziet er goed uit. Werkt het naar behoren?

  • P_Veldhorst
    Opties
    De hoekjes doen precies wat ze moeten doen. Ze werken heel soepel, dit voegt geen weerstand toe.
  • Ron70
    Opties

    @P_Veldhorst , @RemcoSmartrix  Goed ideëen, maar hoe worden de knoppen aangestuurd? Niet door de centrale kamerthermostaat toch? Hoe gaat die koppeling in zijn werk?

  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    januari 2022 aangepast
    Opties
    @Ron70,
    Ik heb momenteel de 8 tado gestuurde groepen verdeeld over 3 ruimtes. Elke ruimte heeft zijn eigen meetpunt: dit zijn de slimme thermostaat + 2 extra draadloze temperatuur sensor.

    Ps. Zie evt. ook mijn reactie in het topic: technische vragen /
    Thermostaatknop op verdeler
  • fjg85
    Opties

    @RemcoSmartrix Mooie oplossing! Ik kan zelf ook modelleren, maar zou handig zijn om jouw bestanden te kunnen gebruiken, als je die kan/zou willen delen. Zou je me die toe kunnen sturen? dan print ik ze zelf uit. En werkt deze oplossing nog steeds goed?

    Alvast bedankt!

  • Het werkt nog steeds goed. Ik kan ze voor 25 euro per stuk printen in een abs achtig materiaal.