Douchetimer

Opties

Vandaag kwam ik het idee tegen van een concurrent/ketelleverancier welke misschien ook bij Tado te realiseren is:

Het betreft een instelbare douchetimer. Bij langdurige warmwatervraag is middels een timer in te stellen hoe lang aaneengesloten deze warmtevraag mag duren. In het voorbeeld krijgt men tien minuten warm water voor de douche, en bij nog drie minuten resterend wordt de hittestraal onderbroken met een korte plens koud water als reminder dat je tijd er bijna op zit. Je hebt dan nog drie minuten de tijd om af te spoelen waarna er geen warm water meer geleverd zal worden.

Volgens mij sluit dit prima aan op jullie marketing mensen energie te laten besparen etc. Ik zou hier zelf ook gebruik van maken.

Voorkeuren voor implementatie:

(1) Instelbaar 01 tot 30 minuten per minuut. 31 minuten = oneindig/geen limiet

(2) Schema zou standaard bij iedere douchebeurt aan moeten staan

(3) Uitzonderingen op het schema moeten zonder al teveel tikken realiseerbaar kunnen zijn. Bijvoorbeeld een knop "stel bespaarschema 12 uur uit", waarbij na die twaalf uur het reguliere schema weer volgt".

11
11 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Probleem voor Tado (vs een ketel leverancier) is waarschijnlijk dat Tado niet op deze laag met de ketel communiceert maar 1 laag hoger. Wat een ketel precies doet als je deze vertelt "warm water uit" dat wisselt per ketel, en Tado levert door wat de ketel levert.

    Bijv bij mijn ketel zou dit niet werken omdat "warm water uit" alleen de ketel van comfort naar eco mode schakelt wat betekent geen buffervat warmhouden, maar als de kraan openstaat krijg ik gewoon warm water.

    Bij andere merken ketels werkt dat dan weer anders en krijg je bij "warm water uit" alleen koud water.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Moet toegeven dat dit wel een briljant idee is.
    Maar wat Rob al zegt is dit met de wirwar aan verschillende ketels lastig door tado uit te voeren.
    Ook mijn cv ketel blijft warm water geven als tado dit uit zet.
    Het enige wat en gedaan kan worden is bv de temperatuur sterk te laten veranderen.
    Maar dan loop je er weer tegenaan dat je thermostaat kraan in de douche dit weer dapper gaat bij regelen.
  • DUX
    Opties

    Hey, laten we niet op de stoel van Tado gaan zitten en namens hen ideeën afknallen of hen kruit geven om te schieten. Ga ik verder even extra egoïstisch doen: ik heb geen "wirwar aan verschillende ketels", ik heb er slechts één. Het kan misschien ook een functie worden die sec ondersteund wordt op ketels van fabrikanten X, Y, of Z. Laat Tado gaarne lekker zelf aangeven of het wat hen betreft mogelijk is of wellicht dat ze aanvullende vragen hebben.

    Wat ik van de mensen hier zou willen vragen is of de functionaliteit WENSELIJK is. Tado kan bij genoeg interesse uitzoeken of het voor hen technisch HAALBAAR is.

    Dus: linksom of rechtsom, als het mogelijk is, zou je het dan willen?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je hier al een paar jaar meedraait dan weet je dat Tado niet zo'n bedrijf is waar medewerkers het forum lezen op zoek naar leuke ideeen van klanten, dan denken "hee dat is slim, daar hebben we zelf niet aan gedacht maar dat zou goed zijn om er in te bouwen", en dat dan op een lijstje zetten waar een paar weken of een paar maanden later iemand dat item vanaf pakt, een dagje gaat programmeren, het laat testen, en joepie weer een mooie feature erbij.

    In plaats daarvan reageert Tado (ALS ze al reageren) op ideeen meestal met "dat is niet zo eenvoudig te realiseren", "dat zouden de meeste van onze gebruikers niet snappen", "wij adviseren dat niet te doen maar onze geadviseerde oplossing te gebruiken", en meer van dergelijke dooddoeners. Het komt bijna nooit voor dat men iets wat hier op het forum voorgesteld wordt ook overneemt. ALS er nieuwe features zijn dan komt het vaak voor dat daar hier op het forum nooit naar gevraagd is, kennelijk hebben ze ook andere bronnen en agenda's.

    Als je me niet gelooft lees dan maar eens flink wat artikelen en de spaarzame reacties van Tado, dan zul je zien dat het zo is.

  • DUX
    Opties

    Wat een kortzichtige aanname. Ik weet prima hoe "communicatief" Tado kan zijn. Niet alleen heb ik op verschillende wijzen direct contact met ze, maar ik ben tevens jarenlange gebruiker en weet hoe ze zijn, hier en elders. We delen kennelijk een blik op hoe Tado met ons omgaat.

    Dat gezegd hebbende: ondanks die gedeelde blik bevinden we ons hier op een forumdeel voor verbeteringsideeën. Wat ik dan niet zou willen zien hier is dat er een zure gebruiker Tado redenen gaat zitten geven om dingen vooral niet te doen. Werk jij bij Tado? Woon jij hun vergaderingen bij? Heb je misschien inzage in de broncode? Zo nee: waarom ga jij dan namens hen mijn topic bij voorbaat al afschieten? Je doet uitspraken als dat jouw ketel *waarschijnlijk* op een bepaald niveau communiceert, en dat kan best maar zeker ben je dus niet. Verder is je blik te smal: misschien dat mijn vraag door Tado ingevuld kan worden met een hardwarematige oplossing. Of kan dit wél zonder problemen werken op een aantal andere ketels. Of weer iets anders waar jij en ik niet aan gedacht hebben. Zoals eerder gezegd: niet op de stoel van de leverancier gaan zitten en de technische invulling lekker aan hen laten.

    Speciaal voor jou nu een derde appèl: zou je een douchetimer ook terug willen zien, koppelingen en ketelmerken buiten beschouwing gelaten? Als dat antwoord "nee, zal ik nooit gebruiken ook al zou het bij mijn ketel werken" is of je geeft geen plusje; even goede vrienden. Waarom gebruik je je tijd niet om dáár een antwoord op te geven?

    Of ze wel of niet reageren lijkt me dan verder een probleem voor de mensen die de functionaliteit wél willen.

  • DUX
    Opties

    Nog een (late) extra opmerking: het filmpje is dus van Nefit, en ik heb een Nefit-ketel. Ooit hing er ook een Nefit Easy-thermostaat maar gezien de intelligentie in de app/thermostaat zit lijkt me dit verder een softwarematige oplossing want in die thermostaat zelf zit natuurlijk geen brander; daar is de ketel voor. Ook als er specifieke Nefit-opdrachten softwarematig naar de ketel verstuurd worden zou dit toch te emuleren moeten zijn. Geen idee, maar m'n punt is dat met een zelf (c.q. door jullie) te programmeren thermostaat aan de muur toch na te maken zou moeten zijn, misschien zelfs voor alle ketelmerken.

  • Larioe
    Opties
    Ik vindt het een goed idee en zou het graag willen hebben.
  • Micha
    Opties

    Ik heb een Nefit ketel. Bedacht eerst... hoe ziet Tado dat het om de douche gaat die water vraagt maar toen dacht ik dat dat helemaal niet uit maakt. Na 5 minuten gewoon even warm tapwater uit en aan schakelen. Of dat nou een afwas is oid maakt helemaal niet uit. Je hebt overigens ketels die veel meer met tapwater kunnen maar bij mij kan ik alleen de boilerverwarming van het warm tapwater schakelen met een timer. Die staat bij mij dus 's-nachts uit.

    Leuk idee! in het kader van tieners opvoeden ;-)


    Micha

  • b3rry
    Opties
    Ik had voorheen ook een Nefit Easy en deze gaf via een kraantje aan dat er warm water in gebruik was. Ik zou deze status ook graag via Tado willen uit kunnen lezen. In mijn geval zou ik graag de lampen van de badkamer willen laten knipperen na bijvoorbeeld 6 minuten douchen. Dit kan nu niet meer.