Functie schakeling thermostaatknop 'verwarmen/koelen' stand

Opties
2

Reacties

  • Balazs
    Opties

    Uit handleiding Remeha Elga Ace; ondersteunt omgekeerde Opentherm koeling protocol (modulerend) dus..


  • Beste Rob,

    je geeft aan dat de oude Techneco Elga wel met de Tado werkt. Neem aan dat de Tado dan alleen aan/uit schakelt en niet modulerend. Maar hoe moet dan de Techneco Elga geconfigureerd staan ?…

  • Rob
    Rob | Admin
    Opties

    @Albert2266 Die oude niet-Ace Elga kunnen we modulerend via Opentherm aansturen. De Elga moet gemoduleerd staan voor een Opentherm thermostaat die geen koeling ondersteunt. Je kan dan de Elga in de zomer fysiek omschakelen, zodat die gaat koelen wanneer de thermostaat niet om warmte vraagt, en stopt met koelen wanneer de thermostaat wel om warmte vraagt.

    Hoe je dat precies instelt staat in de handleiding van de Elga.

  • DV80
    Opties
    Hoi allen, ik ben nieuw hier. Heb het draadje gelezen en concludeer tot mijn schrik dat er nog geen plannen zijn om de tado thermostaat en radiatorknoppen (die ik 1-2 jaar geleden heb aangeschaft en die prima bevallen) te laten werken met de koelfunctie van een hybride warmtepomp.
    Ik denk dat met de hogere gasprijzen, de overheid die inzet op nog hogere subsidies voor warmtepompen en de warme zomers, heel veel mensen gaan overstappen op een hybride warmtepomp.
    Ik ben dat ook van plan (met vrij forse maar geen laag temperatuur radiatoren). Zou zonde zijn om alle Tado hardware daarvoor weer van de hand te moeten doen.

    Rob, je schrijft ergens hierboven dat een Tado koelfunctie wel beschikbaar is in combinatie met (Scandinavische / Zuid-Europese) warmtepompen met een afstandbediening. Hoe werkt dat dan? En kun je aangeven welke hybride (lucht/water) warmtepompen - desnoods dus met afstandbediening - wel geschikt zijn om te werken in combinatie met Tado thermostaat en radiatorknoppen? Of begrijp ik het verkeerd en is dat überhaupt niet mogelijk? (behalve met de 'oude Elga'?
    Ik zit niet per se aan een Remeha warmtepomp vast al heb ik wel een Remeha cv-ketel die nog niet aan vervanging toe is.
  • DV80
    Opties
    @Rob - met welke warmtepompen werkt de Tado wel met koelfunctie?
  • Rob
    Rob | Admin
    Opties

    @DV80

    Je hebt warmtepompen die als een Airco functioneren. Die blazen warme lucht en zijn niet aangesloten op radiatoren of vloerverwarming. Met onze Slimme Aircobediening kan je die aansturen. Ook voor koeling. Dit als vervanging van de infrarood afstandsbediening die normaal gesproken bij die apparaten zit.

    De NL context is in de regel anders. In NL werken we in de regel met warmtepompen die een vergelijkbare functie hebben als een CV ketel: water opwarmen. Die worden aangestuurd door een apparaat dat er met een kabel op aangesloten is; een bekabelde thermostaat of de ontvanger van een draadloze thermostaat.

    Bij deze water-opwarmende warmtepompen ondersteunt tado° -op dit moment- geen koeling. De enige uitzondering die ik ken is de Techneco Elga, vanwege het trucje dat Techneco met de Elga uitgehaald heeft, zoals eerder hier uitgelegd.

    Ondersteuning van koeling van warmtepompen door tado° gaat wel komen, het wordt een steeds belangrijker punt. Dat zal echter niet op korte termijn zijn.

  • Svensons
    Opties
    Jammer dat de Tado radiator knoppen niet in koel mode kunnen of op bijv 35C zodat het water er door blijft lopen. Je kunt de knop wel eenvoudig wat los draaien zodat het water er ook gewoon door blijft lopen om te koelen ongeacht de temperatuur in de kamer.
  • AGR
    Opties

    Het wordt nu wel tijd dat deze eenvoudige aanpassing doorgevoerd wordt. Van 'open als temperatuur te laag' naar 'open als temperatuur te hoog'. Dat kan niet ingewikkeld zijn. Zeker als Tado allemaal promotie-emails gaat sturen over de aansturing van airco / koeling, dan moet dit ook geregeld worden.

  • Balazs
    Opties

    OK, een rapportage na paar dagen hittegolf.

    Opstelling hier is Remeha Calenta icm Elga Ace. Systeem gestuurd door Tado (in veel kamers, met extra losse thermometers), beneden vloerverwarming en boven Jaga Strada hybrid radiatoren (met ventilator) in de kamers waar koeling gewenst is. Omdat Elga Ace helaas niet door Tado geschakeld kan worden heb ik een Google Assistent routine gebouwd, waarin Elga Ace in koeling mode gezet wordt door een Smart switch (fysieke schakelaar) en tegelijk Tado zet de verwarming temp op de hoogste stand (25C) in de kamers waar koeling gewenst is. Tado wordt in wezen voor de gek gehouden, denkt dat ie aan het verwarmen is, in feite aan het koelen. De kamers die 'aan' staan voor de koeling zijn woonkamer beneden (vloerverwarming) en boven onze slaapkamer en twee kinderkamers.

    Het systeem draait al meer dan een jaar; verwarmen gaat prima -maar had tot heden geen kans gehad om de koelfunctie te testen (voor de wat overdreven milieubewuste medemens met een goudvis-geheugen: zomer van 2021 was géén enkele dag met temp hoger dan 25C, met continu regen).

    Nu, gelukkig anders. De paar warme dagen ('hittegolf'!) gaf me de kans om het systeem in de koelfunctie te testen, en dit zijn mijn eerste resultaten.

    Het ging me om de vergelijking tussen met of zonder koeling in twee bijna identieke kamers, onze slaapkamer en een van de kinderkamers, allebei even groot (ca 25 m2), evenveel ramen, gelegen aan dezelfde kant van het huis (zuidwest, middagzon). In beide kamers deuren, ramen en gordijnen dicht de hele dag. Kamers liggen (deels) onder het dak, warmt flink op als de zon erop staat. Voor het experiment: slaapkamer mét koeling, kinderkamer (momenteel onbewoond) zonder. Jaga in hoogste blaas-stand (koeling).

    1, eerste poging, vrijdag. Faliekant mislukt. Koeling te laat (rond 13.00 pas) aangezet, tegen die tijd stond de thermometer in de slaapkamer al op 24.4C. Ondanks koeling, in de middagzon (met beneden/ vloerverwarming koeling ook aan) liep temp op tot 25C, waarna 'boem', Tado zette tevreden de thermostaatkraan dicht; kamer is toch tot 25C verwarmd! Binnensmonds gevloek dus en een hete, zweterige nacht.

    2, tweede poging, zaterdag. Temperaturen buiten vergelijkbaar, maar nu koeling al in de ochtend aangezet (beneden en slaapkamer). Hoewel Elga Ace (en Tado) hield de opwarming van de slaapkamer aardig goed tegen (en beneden bleef aangenaam koel!) liep temp in de slaapkamer langzamerhand op, dus heb 's middags nog koeling beneden (vloerverwarming) uitgezet; hierna werd koeling effect in de slaapkamer nog duidelijker (zie pics). Einde van de dag (avond) temperatuurverschil tussen de twee kamers 1.5C; het is géén airco effect, maar ik moet zeggen goed voelbaar bij het binnenlopen van de kamers en het zorgde ook voor een aangename, koele nachtrust (voor de nacht heb ik de koeling dan weer uitgezet). Vandaag herhaling, maar nu alleen boven koelen.

    Oh ja, en voor degenen met een Noach-complex: géén druppel water gezien, nog beneden (vloer), nog boven (onder de radiator). Om eerlijk te zijn denk ik dat koeling effect té gering is om condensatie te veroorzaken.. 😎

    Nou, mijn ervaringen tot nu toe.

    De bal ligt nu (al een hele tijd!) bij Tado om deze, veel gevraagde functionaliteit in het Tado systeem te implementeren; ik kan i.i.g. bevestigen dat het koelen met de warmtepomp in een woonhuis/-situatie (hoewel niet op airco verwachtingen, maar) WERKT.



  • MichielTado
    MichielTado ✭✭✭
    augustus 2022 aangepast
    Opties

    Interessant experiment, mijn complimenten daarvoor! Alleen met experimenten kom je meer te weten. Wel wat vragen/opmerkingen:

    • ik weet niet of je op grond van de twee grafieken kan constateren dat koelen werkt. De slaapkamer begon op een lagere temperatuur dan kamer D. De slaapkamer is qua temperatuur meer gestegen tijdens de koelperiode dan kamer D. Ook de middernacht temperaturen zijn verschillend.
    • Een airco haalt *vocht uit de kamer. Bij koelen met koud water wordt er geen water uit de ruimte gehaald zoals je zegt. Een lagere temperatuur zal dan wel zorgen voor een hogere relatieve luchtvochtigheid. En een hogere RLV voelt als warmer aan, waarmee een deel van de lagere temperatuur in de kamer opgeheven wordt.. Zie je dat in de grafiek van Tado (druk op druppel rechts in grafiek)?
    • Er was geen condensatie, dat is goed. De RLV buiten was de laatste dagen echter ook laag, ben benieuwd wat er zou gebeuren als de buitenlucht RLV hoog is.

    Tado zou koelen inderdaad moeten ondersteunen.


    edit: aanpassing van lucht naar vocht. Ik bedoelde dat ook maar blijkbaar schreef ik iets anders :-). Dank Rob2.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "Een airco haalt lucht uit de kamer."

    Nee hoor, dat doet een airco in het algemeen niet! Dat zou wel kunnen bij systemen zoals die in de VS gebruikt worden waarbij er luchtkanalen door de woning lopen en de "HVAC" zoals ze dat daar noemen een centrale unit is, maar als je de normale split-unit airco's hebt die hier gebruikelijk zijn loopt er geen lucht tussen binnen en buiten, alleen koelmiddel. De indoorunit zuigt lucht uit de kamer, koelt die af, en pompt die meteen weer terug in de kamer. Dat is dus hetzelfde als wat een radiator met koud water zou doen: lucht binnen de kamer afkoelen.

    Echter, als je de lucht met hoge relatieve vochtigheid significant afkoelt dan treedt er condensatie op. Natuurwet. Het maakt niet uit HOE je koelt. Als er geen condensatie optreedt dan betekent dat (in Nederland) dat je gewoon niet aan het koelen bent, en dat bevestigt het verhaal ook. Een normale split-unit airco haalt liters water per dag uit de ruimte en dat moet ergens heen. Als er geen bakken onder de radiatoren staan dan drupt het de vloerbedekking in.

  • Balazs
    Balazs ✭✭
    augustus 2022 aangepast
    Opties

    OK, vervolg na Jullie commentaren (waarvoor dank!).

    1, vanochtend koeling ALLEEN in de slaapkamer aangezet, niet in de andere kamers. 3 uur lang ging goed, daarna bekende 'regelstop' van Elga Ace. Al eerder tijdens koelen gezien; mijn vermoeden is, dat er te weinig warmte (=koude)vraag is, retourtemp is te laag, en daarom gaat ie in "regelstop". Mij lukt het niet om dit op de Elga Ace gaan resetten; maar stekker eruit/erin en in meer kamers koeling aanzetten verhelpt het probleem altijd.

    2, Watertemp van Elga Ace voor koeling is blijkbaar vanuit fabriek ingesteld op 18C (met undershoot op apparaat te zien tot ong 17C). Volgens mijn CV-installateur vriend dit is een soort 'veiligheidsinstelling' om dauwvorming te voorkomen; blijkbaar kun je dit niet lager instellen (als iemand het tóch kan, graag laten weten aub!!😎). Minder koeleffect = minder condensatie.

    3, Nav de opmerkingen van Michiel heb ik een projectieplaatje gemaakt van de temperatuur en de gevraagde RLV in de beide kamers. Van natura is mijn glas altijd half vol -maar het lijkt me wel dat er wel degelijk een koeleffect in de slaapkamer te zien is; zeker na het uitzetten van de koeling beneden (vloerverwarming). De verschillen in uitgangspunten kloppen; ik deed (na het mislukte experiment op vrijdag) de ramen van de slaapkamer 's nachts open; hoe belangrijk wetenschap en Tado ook zijn, slapen in 25+C is ook niet fijn.

    4, vraag @Rob2 : ik begrijp Je verhaal ("Een normale split-unit airco haalt liters water per dag uit de ruimte en dat moet ergens heen"), maar ik vraag me af (heb zelf geen airco); HOEVEEL water produceert een airco (bij normale luchtvochtigheid), als je maar 1-1.5C koelingeffect wil bereiken? Wat ik zie bij mensen is dat airco meerdere graden aan het koelen is, daarom mijn vraag.

    Open voor comments.


    PS: grrrr, Tado: schaal van RLV bij de twee kamers is anders (40-50% vs 35-50%; zag pas naderhand), waardoor natuurlijk mijn projectieplaatje waardeloos is (behalve de trends te laten zien). Ik voeg nog de originele twee RL plaatjes er bij.


  • MichielTado
    Opties

    @Rob2 "Een airco haalt lucht uit de kamer." Inderdaad, ik weet niet waarom ik dat schreef. De zin later ging het wel,goed :-).

    @Balazs stel je koelt met water van 18 graden. Bij een luchttemperatuur van 25 graden en een RLV van 75% is het dauwpunt 20 graden. Als de buizen met water van 18 graden de vloer koelen tot onder de 20 graden zal er condensatie optreden. Jouw gemeten RLV van rond de 40% is zeer laag voor Nederland. Het water koeler dan 18 graden zetten maakt de kans op condensatie dus groter.

    Er zijn meerdere websites over hoeveel vocht een m3 lucht bevat bij een bepaalde temperatuur. Rond de 25 graden kan 1 m3 verzadigde lucht ongeveer 1 ml minder vocht bevatten per graad verlaging van de luchttemperatuur. Dit is echter geen lineair verband, dus als je meer wil weten dan zelf even zoeken naar het exacte verband tussen temperatuur, vocht en dauwtemperatuur.

    Ik denk inderdaad dat bij jou de temperatuur op de slaapkamer iets gekoeld wordt. Ik interpreteerde woonkamer koeling uit als het uitzetten van de koeling als geheel. En 1 tot 1,5 graden koeler is altijd meegenomen zolang de RLV maar niet teveel hoger wordt. Vochtige lucht geeft een klam gevoel. 40 naar 50% is prima, maar 60 naar 70% niet echt.

    Waarschijnlijk werkt koeling beter als je die 7x24 aan laat staan. Zolang de RLV maar niet te hoog wordt.

    Interessant dit. Dit is de eerste keer dat ik echte data gezien heb over dit onderwerp.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nouja er is wel een reden waarom een airco meer water uit de ruimte haalt dan het minimum wat er bij koeling uit gaat, maar dat is tevens ook gewenst: een airco koelt de lucht verder af dan de gewenste ruimte temperatuur.

    Stel je wilt het 22 graden in de ruimte hebben, dan koelt de airco de lucht bijvoorbeeld af tot 15 graden waarbij er dus de bij die temperatuur behorende condensatie optreedt, en vervolgens wordt die koude lucht weer de warme ruimte in geblazen waar die mengt met de overige lucht en weer opwarmt. Het voordeel daarvan is dat de relative vochtigheid dan daalt tot ver onder de 100% en dan voel je je prettiger, zelfs als de temperatuur hoger is dan je in de winter zou willen (bijvoorbeeld 25 of 27 graden).

    Als je alleen maar koelt vanaf de begintemperatuur (34 graden ofzo) naar de temperatuur die je wilt (25 ofzo) dan stijgt de relatieve vochtigheid en kan bij de 100% komen waardoor er enige condensatie optreedt. Maar zelfs als dat niet gebeurt is het resultaat is in ieder geval een veel vochtiger ruimte dan wanneer je een airco zou hebben, en dat voelt dan warm en drukkend aan.

  • MichielTado
    Opties

    @Rob2 Inderdaad haalt een airco meer vocht uit een ruimte hoe kouder de condensor temperatuur is. Of de RLV tegelijkertijd daalt hangt ervan af of de onttrokken hoeveelheid water minimaal relatief even groot is als de vermindere vochtcapaciteit van de lucht.

    Koeling door koud water door de vloer te laten lopen kan op zijn best een kleine verlaging van temperatuuur behalen. Meer kan alleen met extra ontvochtiging in de ruimte. En in dat geval waarom zou je dan geen airco nemen?

  • Balazs
    Balazs ✭✭
    augustus 2022 aangepast
    Opties

    "En in dat geval waarom zou je dan geen airco nemen?"

    In mijn geval omdat:

    1, koeling functie een leuke bijkomstigheid was bij het installeren van een hybride verwarmingssysteem (gasketel, uitgebreid met warmtepomp; gelukkig zijn bij Remeha beide apparaten goed op elkaar afgestemd). Dit systeem heeft me afgelopen jaar al ong € 800 besparing aan energiekosten opgeleverd, nog voor dat de hele 'foei-foei-gas' discussie begonnen was.

    2, ik vind (persoonlijk) een airco een behoorlijke visuele vervuiling én aan de buitenkant (zeker bij een oude boerderij zoals bij ons; even als zonnepanelen op een boerderijdak) én binnen (units aan de muren). Gezien dat we zulke warme dagen ('hittegolf'!) zelden en maar kortdurend kennen (volgens Marco gisteren "de 30ste sinds 1901") lijkt me een hybride installatie een prima tussenoplossing. LOS van de hierboven gevoerde discussies heb ik me ook tevoren beseft dat een 6 kW apparaat (Elga Ace) de wedstrijd niet aan kan, alleen al qua koelingsvermogen met 4-5 airco's (meestal 2-4 kW PER UNIT, als ik me niet vergis).

    Iedereen z'n meug, zou ik zeggen.. 😏

    (voor iemand het vraagt: buitenunit van de warmtepomp staat bij ons ong 3 meter van de buitenmuur, leiding onder de grond, netjes tussen de beukenhaag en een kleine schop verstopt)

  • Balazs
    Opties

    En een laatste terugkoppeling van de laatste dag van de hittegolf.

    Ik heb het advies van Michiel gevolgd en in de afgelopen dagen de koeling (Jaga radiator) in onze slaapkamer 24/7 laten draaien.

    Op de laatste warme dag (gisteren) heb ik nog één keer een head-to-head vergelijking met kamer D (nog steeds onbewoond) gemaakt, en de resultaten naast elkaar gelegd.

    Om het experiment wat eerlijker laten lopen (en na de terechte kritiek van Michiel op mijn eerste opzet) heb ik de ramen in kamer D gisterochtend een uur lang (6.30-7.30) opengezet, om de temperatuur daar ook wat te laten zakken.

    In onze slaapkamer, waar de koeling 24/7 aan stond, heb ik na opstaan (6.30) de ventilator van de Jaga radiator van stand 1 -> 3 gezet (stand 2-3 maakt nogal een herrie, niet lekker tijdens het slapen).

    Vervolgens om 16.00 de koeling in de woonkamer uitgezet, daarna wat later nog een (bekende) "regelstop" gehad, Elga ge-reset. Rond 23.30 Jaga weer op fluisterstand (stand 1) gezet.

    Het ultieme bewijs voor mij dat koeling met WP IETS doet is dat het me gelukt is om in de afgelopen dagen verkouden te raken -en prestatie wat ik anders alleen in Florida (met de airco overal en altijd op 18C!) kan opbrengen.

    En nu dus m'n trouwe Remeha weer op verwarming stand gezet en wachten op de volgende hittegolf (als je het KNMI mag geloven over 2 of 3 jaar?)...

    https://www.youtube.com/watch?v=wvUQcnfwUUM

  • Graag wil ik ook de mogelijkheid tot koelen voor de Tado toegevoegd zien. Ik gebruik de Tado in combinatie met een warmtepomp om te koelen en loop hierbij ook tegen de beperkingen op. Workaround is om de knoppen op maximaal verwarmen te zetten, maar dit werkt niet als een ruimte boven de 25 graden zit.

    Ik lees dat er wel plannen zijn voor ondersteunen van koelen, maar pas op de langere termijn. Dat is erg teleurstellend.

    Korte termijn oplossing zou kunnen zijn om een stand te maken waarin de radiator open gezet kan worden, onafhankelijk van de ruimte temperatuur. Dan zou het ook boven de 25 graden mogelijk zijn de radiator open te zetten.

    Nu koppel ik de tados af om de radiator open te zetten, hetgeen mij niet echt de bedoeling lijkt.

  • Ook ik heb nu sinds een paar dagen een warmtepomp en zou graag volgend jaar de mogelijkheid willen hebben om de koelfunctie te kunnen gebruiken. Lees dat dit al een al lang een wens is, maar niet geimplementeerd.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja dat kan zijn, Tado werkt niet op basis van klantenwensen, en waar dat wel zo is dan niet op basis van het forum.

    Misschien werkt het wel als je met ze chat of een brief stuurt ofzo, maar we hebben al regelmatig gezien hier de laatste jaren dat er keer op keer wensen waren en er dan ineens "op verzoek van de klanten" iets werd aangepast wat daar haaks op staat.

    Voorbeeld: we vroegen hier op het forum (met heel veel stemmen) om op de thermostaat de temperatuur per 0.1 graad instelbaar te maken ipv per hele graad, dit was al wel zo in de app. Wat er gemaakt werd: temperatuur in de app nu per 0.5 graad in plaats van per 0.1 graad. Dat had werkelijk NIEMAND gevraagd hier, maar de Tado medewerker deed of dat een veelgevraagde verandering was. Conclusie is dat ze andere kanalen hebben dan het forum.

    Ook is op een gegeven moment de hele verzameling klantenwensen in een grote archief bak gegooid waar je niet meer op kunt reageren, "want het was onoverzichtelijk". Waarna er weer niks mee gedaan werd. ALS er een medewerker was die regelmatig (minstens 1 keer per week) de wensen in kaart bracht dan was het niet onoverzichtelijk geweest en had men iets met die wensen kunnen doen, maar de Tado medewerker zie je hier niet vaker dan een keer per maand en dan leest ie die topics kennelijk niet voldoende om er richting zijn management wat mee te doen...

    Iets plaatsen in "suggesties, ideeën en verbeteringen" is dus grotendeels voor niets.

  • Flrs
    Opties

    Ik wil ook graag dat Tado deze functionaliteit zou implementeren.

  • Jori
    Opties
    Bizar dat tado dit nog niet kan en er ook nog geen actieve plannen voor zijn. Zo ingewikkeld kan dit niet zijn toch?

    Ik heb sindskort een warmtepomp en deze gaat in de zomer zeker koelen. In de zomer de domme kranen er maar weer opdraaien dan… 🙄
  • JKruijv
    Opties
    Is er nog een update mbt Tado en koelen?
    Ben namelijk op zoek naar een werkende oplossing zodra we de cv gaan vervangen door een warmtepomp
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dan moet je niet bij Tado zijn!

    Als we EEN ding in de afgelopen jaren geleerd hebben: koop nooit Tado met het idee "het is nu nog niet precies wat ik zoek maar dat wordt vast nog wel beter". Zo werkt het niet. Je koopt wat het nu is (en wat het 4 jaar geleden ook al was), daar verandert verder niks aan.

    Het enige wat zou kunnen gebeuren is dat er "binnenkort" een versie 4 systeem op de markt verschijnt (allemaal nieuwe apparaten) die dan wel doen wat je zoekt. Echter reken er op dat je dan verplicht aan een maandabonnement vast zit, want spullen verkopen die je dan tot in het oneindige "gratis" kunt gebruiken daar lijkt men helemaal van af te gaan stappen, zoals veel moderne IT bedrijven.

  • drees
    Opties
    Mijn installateur, DeWarmte, adviseert de tado radiatorknoppen te verwijderen, als je gebruik wil maken van de koelfunctie van de warmtepomp. Dat is voor mij ieg de reden om nog geen radiatorknoppen van tado te installeren.
  • Stijn81
    Stijn81
    augustus 2023 aangepast
    Opties

    Het mogelijk open stellen van de knoppen bij een koelstand is voor mij ook het argument om voor komend jaar wellicht de knoppen weer weg te halen en te verkopen.

    Dat Tado nu 2 jaar na de vele verzoeken op dergelijke forums hier geen verdere ruchtbaarheid aan geeft, geeft mij niet het vertrouwen dat ze meegaan in deze trend.

    Laat staan dat er een goede sturing komt op warmtepompen, met geleidelijke opwarm mogelijheden e.d. Een Themostaat en app die ook goed voor warmtepomp en laag temperatuur functionaliteit werkt, zou echt een grote markt (in ieder geval in NL) aanboren.

    Hopelijk heb ik het mis en komt er snel iets. Ik heb namelijk ondertussen wel eens een verzoek gehad om aan een enquete mee te doen over een nieuwe naam voor een meer algemene aansturing wellicht ook met warmtepomp funtie.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja maar dan moet je evengoed je spullen verkopen want dat wordt een nieuw produkt, geen software aanpassingen op het huidige produkt.

    De enige mazzel die je kunt hebben is dat ze met een ruimhartige inruil/korting actie voor bestaande klanten komen.

  • Balazs
    Opties

    Alleen: wat is Je winst?? WP MOET toch verwarmen, wanneer het nodig is, kan dus geen rekening houden met goedkope/ dure uren -anders krijg je warmte schommelingen in huis, daar gaat je comfortgevoel. 'Sprintje maken', huis opwarmen in de goedkope uren (dynamisch) kan WP ook niet (in tegenstelling met gas). Dus: wat is je winst??

    Maar, wat ik me afvraag: kan deze wp connector ook verwarming/ koeling aansturen?

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Als ik het zo bekijkt is het een aangepaste draadloze extensie kit. Wel vreemd dat ze deze kennelijk niet los verkopen, alleen i.c.m. een internet bridge. Als je deze al hebt, dan heb je er 1 over
  • Er is in feite geen fysieke switch nodig of per se aansturing door de tado om de Elga Ace te laten koelen.

    Je kan in de Elga Ace instellen dat deze vanaf een bepaalde buitentemperatuur gaat koelen.
    Aanvullend kan je instellen dat de Elga Ace een signaal van een thermostaat omgekeerd behandeld. Als je dit instelt en de tado als aan uit configureert kan je dus prima koelen met de tado.

    Ik heb wel een verzoek gedaan om een warmtevraag die uitgestuurd wordt door de tado een minimale tijd van 3 uur mee te geven om pendelen te voorkomen. Dit laatste staat los van het koelen.