Stooklijn Ondersteuning

Opties

Omdat wij een warmtepomp met OpenTherm aansturing hebben zou ik graag een mogelijkheid zien om handmatig een stooklijn aansturing in te kunnen stellen via de app, en ook de mogelijkheid willen hebben om deze stooklijn zelf in te kunnen stellen (bijv. 25 graden aanvoer bij een buitentemperatuur van 15 graden lineair doortrekken naar een aanvoertemperatuur van 40 graden bij een buitentemperatuur van -10 graden). Het kunnen instellen van de stooklijn is belangrijk omdat dit voor elk huis anders zal zijn.

Voor een warmtepomp is het voor het optimale rendement namelijk belangrijk om bij het aanwarmen langdurig op een lage aanvoertemperatuur te kunnen draaien in plaats van dat de aanvoertemperatuur aanvankelijk naar de maximale waarde schiet en dan langzaam teruggeschroeft wordt naar mate de setpoint benaderd wordt.

Hieronder een grafisch voorbeeld van een stooklijn, met op de x-as de buitentemperatuur en op de y-as de aanvoertemperatuur:


9
9 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Wellicht is het mogelijk dit via de servicedesk te regelen. Die kunnen allerlei parameters in het systeem instellen die voor de gebruiker niet te zien en al helemaal niet aan te passen zijn (Tado denkt dat wij daar te dom voor zijn).

  • Rullebaas
    Opties

    Op zich zijn veel gebruikers daar waarschijnlijk niet goed genoeg voor onderlegd. Maar het zou wel fijn zijn als een installateur of een prosumer die daar wel meer verstand van heeft de mogelijkheid heeft om dit wel te doen. In elk geval bedankt voor de tip.

  • huibk
    Opties

    Yesss.. dat!

    houdt het systeem bereikbaar voor mensen die zich er niet in (willen) verdiepen.

    MAAR zet ergens een pro-switch neer met disclaimers, waarschuwingen en voorwaarden en laat mij zelf weer baas over mijn systeem zijn!

  • chermsen
    Opties

    Dat zou erg welkom zijn. Zou graag de stooklijn overnemen van mijn Remeha Etwist door de Tado thermostaat in combinatie met een Elga Ace Warmtepomp

  • Ben nieuw op dit forum en recent Tado geïnstalleerd. Bevat de Tado een weersafhankelijke (WAR) stooklijn of niet? Indien ja dan moet ik de WAR van de ketel uitschakelen want anders treed er een conflict op.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Volgens mij heeft tado war, maar ik heb er zelf nog nooit iets van gemerkt
  • ppost
    Opties

    Tado heeft WAR schijnbaar, merk er ook niets van. Je Elga Ace heeft zelf een buitentemperatuursensor en WAR. Om de stooklijn te hanteren met instelbare punten zoals de topicstarter aangeeft, zet je de Tado op aan/uit en laat je de Elga Ace de eigen stooklijn gebruiken. Dit gebeurt automatisch als de Ace aan/uit gestuurd wordt. Je kan nog kiezen voor ruimteafhankelijk, weersafhankelijk en stooklijn. Configureer op stooklijn en je hebt het gebruik van de stooklijn zoals deze door de Ace gebruikt wordt. Het enige wat de Tado doet zolang de temperatuur niet bereikt is, is aangeven dat de stooklijn ingeschakeld wordt door de Ace.