Slimme radiatorknop in watertoevoer vloerverwarming plaatsen (ipv zoneklep)

mijn situatie:

eerste verdieping, 3 slaapkamers voorzien van een slimme radiatorknop.

De benedenverdieping (woonkamer) bestaat uit vloerverwarming en 1 radiator. De slimme thermostaat hangt midden in de woonkamer en is met een kabel verbonden aan de cv die op zolder hangt. De radiator ga ik voorzien van een slimme radiatorknop maar nu dient de vloerverwarming ook uitgeschakeld te worden indien er alleen warmtevraag op de bovenverdieping is.

De standaard methode van Tado werkt niet omdat:

-Er geen mogelijkheid is tot het leggen van een kabel naar de vloerverwarmingpomp vanaf de slimme thermostaat.

-indien ik de slimme thermostaat bij de vloerverwarmingspomp zou monteren de temperatuurmeting niet correct zou zijn (deze zit in de meterkast vlak naast de voordeur waar het iets kouder is).

Mijn inziens heb ik de volgende 2 opties:

Optie 1: 2 slimme thermostaten in de woonkamer waarvan 1 in de meterkast die enkel de vloerverwarmingspomp aanstuurt. Maar volgens mij is dit niet mogelijk met de bestaande software.

Optie 2: het plaatsen van een slimme radiatorkraan in de watertoevoer van de vloerverwarming (dus in serie met de thermostaatkraan die standaard op het verdeelblok zit). Tado zal de vloerverwarming simpelweg aansturen alsof het een radiator is. Enige vraagteken wat ik heb is of het mogelijk is om enkel de temperatuur van de slimme thermostaat te gebruiken om deze "zone" te regelen.

Heeft iemand ervaring met deze aanpak?

Beste Antwoord

«13456718

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Dit is een standaard probleem met Tado wat al vele malen behandeld is hier, dus ik zou zeggen lees eens wat andere topics.

    (ik ben het 100% met je eens dat het raar is dat je de vloerverwarming moet aansturen met de thermostaat en dan een extensiekit bij de ketel moet zetten omdat dit niet correspondeert met de routering van de al aanwezige kabels. ook zou er een onafhankelijke schakelunit moeten zijn. maar dat is er dus niet.)

  • Ik heb al een paar uur zitten speuren op dit forum maar nergens kom ik de oplossing met de radiator knop icm de vloerverwarming tegen. Dus ik ben op zoek naar iemand die specifiek dit weet of heeft geprobeerd.
  • Ik ben ook tegen dit probleem aangelopen (had ik dit geweten, had ik nooit een Tado systeem gekocht maar goed..) dus ben ook wel benieuwd of vanuit Tado hier geen input op kan komen: als de ruimtes waar de "slimme" (ben nog niet overtuigd..) thermometer hangt ook de ruimte is waar de vloerverwarming is, zou een Tado radiator knop op de water toevoer toch dit moeten oplossen of niet?

  • Hoi Dennisk, Ik heb een soort gelijk iets... alleen ligt mijn vloerverwarming in een praktijkruimte (salon) welke aan het huis is gebouwd. Deze vloerverwarming loopt via de reguliere cv installatie. Gezien de set up ansicht al prijzig is wil ik liever niet investeren in een (dure) zoneklep en extra slimme radiatorknop voor de vloerverwarming,.

    Ik moet het nog even definitief krijgen voordat ik tot aankoop ga naar ik dacht het volgende wat feitelijk moet jou casus overeenkomt.


    • alle losse radiatoren voorzien van een slimme thermostaat knop
    • extentie kit welke middels een kabel aangesloten zit op de cv en deze dus bedraad aanstuurt
    • in de salon (voor zou de woonkamer) de slimme thermostaat (ST)draadloos ophangen.

    Indien het in de salon 17 graden is en ik wil het 20 hebben zal de ST warmte vragen via de exentiekit en er zal water worden rondgepompt door de CV. Zodra het in die ruimte 20 graden is zal de cv afslaan.

    Als de losse radiatoren middels de slimme knop de temp hebben bereikt waarop ze staan ingesteld zal die de cv inschakelen of "niet".


    Het enige nadeel is als je losse radiator bijv 24 graden vraagt er ook warm water door je vloerverwarming loopt maar dat is in mij geval bijna nooit het geval... de vloerverwarming is vaak warmer dan de overige ruimte in de woning....


    geen idee of dit enige input geeft in de discussie

  • @nickylenders dat is idd ook een slimme oplossing... een stukje voordeliger dan zon zoneklep inderdaad.

    Het enige wat een dingetje kan zijn is dat de ruimte waar je je slimme radiatorknop nu op de vloerverwarming hebt zitten nu niet een represantatieve temperatuur aangeeft van de ruimte die je verwamt. Is dit de reden dat je er een warmte meter (link) bij hebt geplaatst


  • @2dehans

    De temperatuur regeling lijkt goed te functioneren, ik gebruik deze opstelling in combinatie met een slimme thermostaat in de woonkamer, deze meet dus de temperatuur in de woonkamer. De meterkast waar de thermostaatknop zit is een stuk kouder dan de woonkamer maar alles schakelt netjes zoals het hoort.

  • Ik loop tegen hetzelfde probleem aan en ga deze oplossing ook toepassen. Enige wat ik me nog kan bedenken is dag alles door Tado wordt geregeld er opbouw van druk in het systeem kan ontstaan. Wellicht te ondervangen met een bypass?
  • nickylenders
    december 2019 aangepast
    Hi @Michael mijn Tado systeem komt een deze dagen binnen. Graag zou ik jullie (Tado) mening willen horen mbt tot deze opstelling ipv werken met een zoneklep.

    Dank voor je reactie!
  • @Michael, een reactie zou welkom zijn.
  • Michael
    Michael | Moderator

    @Rob2

    @Dennisk

    @2dehans

    @nickylenders

    @BramvanVelthoven

    Als je gaat voor deze opstelling, is het altijd op eigen risico zijn.

    Officieel raden wij deze opstelling niet aan en daar kan ik ook niks aan veranderen. De Slimme Radiatorknop is ontwikkeld voor radiatoren en niet zozeer voor de vloerverwarming. De Nederlandse markt is uitzonderlijk in hoe de vloerverwarming wordt aangestuurd (1 circuit voor radiatoren en vloerverwarming) en bij een officiële ondersteuning van deze opstelling is het risico te groot dat klanten de thermostaatknop voor de temperatuurbegrenzing van het water bij de vloerverwarmingsverdeler gaan vervangen. Als deze knop zou worden vervangen door een Slimme Thermostaat dan zou het dus kunnen dat er circa 80 °C water door de vloerverwarmingsleidingen loopt wat funest kan zijn voor bijvoorbeeld een houten/betonnen vloer.

    Wij hebben eerder van klanten gehoord dat zij deze opstelling hebben gebruikt en dat het goed gaat, maar mocht het in jouw geval niet goed gaan dan zijn wij niet aansprakelijk.

    @nickylenders De Slimme Thermostaat zou de knop kunnen aansturen.

    @BramvanVelthoven Als er sprake is van overdruk in een bepaald systeem (knoppen hebben geen warmtevraag meer en sluiten de ventielen maar de ketel blijft warmte napompen), dan is een bypass inderdaad de oplossing.

    Een ding om rekening mee te houden is dat veel metaal rondom de vloerverwarmingsverdeler wellicht het signaal van de Slimme Radiatorknop zou kunnen beperken (maar dit is waarschijnlijk in de meeste gevallen niet aan de orde)

    Groet,

    Michael

  • Dank je wel @Michael. I guess the proof is in the pudding. @Dennisk werkt alles nog naar behoren?
  • Bij mij werkt alles nog steeds naar behoren 😉
  • Met veel plezier dit topic gelezen. Mijn vloerverwarming is heel traag kom ik nu achter en ik wil daarom niet dat een tado thermostaat de vloerverwarming knijpt. Ik las dat iemand zei dat die originele termostaat op de verdeler van de vloerverwarming er voor is om de temperatuur te regelen. Niet helemaal want hij zorgt er voor dat hij gaat knijpen als het water (aanvoer) te heet is. Dus heb je vloerverwarming, schroef je ketel temperatuur naar beneden dan blijft het lekker doorstromen. Maar bij mij heel traag die vloerverwarmingen dus ik zet er geen termostaat op. Laat maar bijverwarmen. Een slaapkamer boven is bij mij binnen 15 min warm dus laat de tado die maar 15 min opensturen en de rest van de tijd knijpen. Zo heb je nooit een overdruk en volgens mij zit er op de verdeler van de vloerverwarming ook een overdrukventiel. Zo zie je maar dat elk huis weer anders werkt ;)

    Micha
  • Hallo, het is al enige tijd geleden, dat hier de discussie gevoerd werd. Ik zit met hetzelfde probleem en zie wel iets in de oplossing van @dennisk. Ik vraag me alleen af hoe warm je de slimme radiatorknop van Tado moet instellen bij de vloerverwarming? Of ik begrijp het niet helemaal? @Dennisk

  • Hoe communiceert de slimme thermostaat in de ruimte met de vloerverwarming dan met de slimme radiatorknop? @Dennisk

  • @DaveQ Door in de app de slimme thermostaat en de slimme radiatorknop in een ruimte te plaatsen neemt Tado de temperatuur waarde van de slimme thermostaat en niet van de slimme radiatorknop. dus je hoeft geen temperatuur in te stellen op de slimme radiatorknop

  • Lex
    Lex
    oktober 2020 aangepast

    Ik wil hetzelfde als @Dennisk proberen. Als ik het goed begrijp hoef ik dan alleen een slimme radiatorknop op de door mij rood omcirkelde plek te bevestigen en vervolgens de radiatorknop in dezelfde kamer als mijn kamerthermostaat toe te voegen?

  • @lex de leiding is correct maar de plek niet. Je moet onder de ontluchter gaan zitten.
  • Als je voor deze oplossing kiest, hoe schakel je de pomp van de vloerverwarming? Ik heb een bypass, dus geen issue met de cv pomp. Maar ik had een Tado in het circuit gezet en die draait de boel netjes dicht. Maar het water in de vloerverwarming is warm en dus blijft de pomp van de vloerverwarming lopen maar kan dus niets rondpompen. Dat is en klinkt niet zo goed 😬
  • @Dennisk: heb jij in jouw opstelling uiteindelijk ook nog een extensionkit geplaatst, zoals 2dehans dat heeft gedaan?

    Of heb je de op de CV-ketel bedraad aangesloten ST met de SRK bij je vloerverwarming gekoppeld (in de app)?

  • Hallo allemaal,

    Ook ik zit met een bekend probleem voor het aanschaffen van een set van Tado.

    Noch een verkopende partij via internet noch Tado reageert op mijn vraag per email over

    mijn multizone wens met een vloerverwarming.

    Is het niet het makkelijkst om een slimme thermostaat op de aanvoerleiding voor de vloerverwarming te plaatsen?

    Omdat er aan de vloer verdeelstation bij mij warmte regelaar zit met een maximum van 50* lijkt mij een te heet systeem niet aan de orde.

    Niet mijn ding en wellicht te makkelijk gedacht.

    groet kick

  • gaha
    gaha ✭✭✭
    oktober 2020 aangepast

    @haan101 Ja dat is inderdaad het makkelijkste, dat is ook wat @Dennisk gemaakt heeft

    Echter maak ik me net als @WardjeP zorgen over de pomp van de vloerverwarming, kan het kwaad als deze blijft draaien terwijl de kraan dicht staat?

    Moet er dan gebruik worden gemaakt van een pompschakelaar zoals deze:

    https://www.bol.com/nl/p/eco-pump-switch-hy-02-vloerverwarming-pompschakelaar/9200000021782900/?referrer=socialshare_pdp_www

    waarvan de sensor tussen tado kraan en de thermostaat knop van de vloerverwarming.

  • haan101
    haan101 ✭✭
    oktober 2020 aangepast
    @gaha dit is inderdaad helemaal geen verkeerde aanvulling. Vooral de functie wanneer er 24 uur geen warmte aanvraag is laat hij de pomp toch een minuutje lopen.
    Nu begrijp ik de foto van @Dennisk ook beter. Bedankt mannen
  • Rondpompen van het water zonder verse aanvoer (dus wanneer tado dichtslaat) is helemaal niet erg. Als er maar water in het circuit zit.
  • gaha
    gaha ✭✭✭

    @micky_nl Bedankt voor deze toevoeging, dat is inderdaad ook de info die ik vandaag van de warmteservice kreeg :)

  • haan101
    haan101 ✭✭
    oktober 2020 aangepast
    Ik ben overtuigd. Ik ga een starterset v3 bestellen met in totaal 8 slimme thermostaten.
    Bedankt allemaal. Super