Het Grote Archief

17810121319

Reacties

  • Vandaag druk geweest met de installatie van een Tado systeem met Slimme Thermostaat en Extensiekit.

    Ik kwam er achter dat de maximale handmatige in te stellen temperatuur 25 graden celcius is. Vandaag was het buiten 21 graden en in m'n huis 24,5 - 25,6. Gedurende de dag moest ik stoppem met de installatie omdat de slimme thermostaat de zoneklep aanstuurde dat de gewenste temperatuur bereikt was.

    Het zou handig zijn om een hogere maximale temparatuur te kunnen selecteren, dit zodat het mogelijk is om ook het Tado systeem goed te kunnen testen wanneer je deze in de zomer installeerd en het buiten warm is. Het was voor mij dus niet mogelijk om de goede werking van de slimme thermostaat te controleren omdat het in de huiskamer warmer was dan de maximaal in te stellen temperatuur.

    Maak het mogelijk om maximaal 30 - 35 graden in te kunnen stellen zoals dit ook op vele andere thermostaten mogelijk is.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Je kunt hier wel tijdelijk omheen werken door een temperatuur offset in te stellen.

  • Marselaar
    Marselaar ✭✭✭

    Nee, er is maar 1 cirkel en dat is die om je huis

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Je kunt tegenwoordig die hele geofencing uitzetten en het hele thuis/niet-thuis gebeuren met de hand beheren door op die tegel te klikken en dan de juiste keuze te maken.

    Zo kun je dus als je naar huis gaat vast je status op thuis zetten en dan is de boel al warm.

    (speelt niet in deze tijd van het jaar, maar goed)

  • Dragunov
    Dragunov ✭✭✭

    Maar persoonlijk wil ik niet als ik naar huis kom met de wagen, manueel alles te regelen. Systeem moet zelf bepalen aan de hand van mijn positie of die van de andere gezinsleden of systeem al dan niet al moeten beginnen te verwarmen en welke kamers er al moeten verwarmd worden.

    Bv badkamer en woonkamer, maar niet slaapkamer en andere,...

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Ik denk dat iedereen hier een eigen mening over heeft over hoe het zou moeten werken.
    Vaak is dat ook heel persoonlijk.
    Je kan de kamers wel in of uit de geofencing halen als je wil.
    Hier thuis gebruiken we dit helemaal niet. De straal om mijn huis is zo klein dat die in 3 kilometer afstand nooit alles op temperatuur heeft.
    Ik vind de optie met een grote knop wel prettig. Half uur voor ik thuis even aan zetten vanuit de auto en klaar.
    En de verwarming hoeft mij echt niet uit als ik even met de hond ga lopen.
  • Dragunov
    Dragunov ✭✭✭

    Ja, maar dan moet je al terug je gsm bedienen in je wagen, hier blijft mijn toestel in mijn jaszak zitten, wagen heeft al automatisch een handsfree kit, ik werk op zo'n 20 minuten van mijn huis.

    Dus als ik daar vertrek en systeem ziet via GPS dat ik vertrokken ben, dat ie al de badkamer kan opwarmen en dan bv de woonkamer en dan ....

    Want als iedere kamer voorzien is van zo'n thermostatische kraan van Tado, dan kan systeem ook in een zekere volgorde de kamers verwarmen.

    Dus als je thuiskomt en in badkamer bent, dan kan die al woonkamer veranderen

    Is slechts een voorbeeld van iets wat het systeem in mijn ogen zou moeten kunnen als het systeem toch echt slim wilt zijn

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Het systeem is wel (een beetje) slim, maar het is NIET flexibel. Dat is denk ik een keuze om het niet te ingewikkeld te maken. Als je allemaal van die speciale dingen wilt kun je beter zelf een home automation systeem opzetten uit losse componenten en het allemaal zelf programmeren met de tools die daar voor zijn.

  • Dragunov
    Dragunov ✭✭✭

    Als je al kan programmeren ;)

    Ikzelf nog nooit geprogrammeerd, buiten vroeger in school, heel lang geleden in Turbo Pascal.

    Daarom zie ik het liever komen van mensen die het wel kunnen...

    Hopelijk blijven ze het systeem doorontwikkelen en brengen ze oude zaken terug naar de nieuwe app en voegen ze frequent gevraagde features toe aan het systeem

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    In de meeste van dit soort tools is het "programmeren" vrij simpel, je geeft een aantal condities aan en de acties die daar op moeten volgen. Afhankelijk van de tool die je gebruikt kan het simpelweg een kwestie zijn van wat blokjes naar een werkblad slepen en met elkaar verbinden.

    Als je allerlei verwachtingen van een systeem hebt die heel persoonlijk zijn (zoals wat je daar boven schrijft) dan kom je toch niet om zo iets heen, het systeem kan dat allemaal niet zelf bedenken.

  • Dragunov
    Dragunov ✭✭✭

    Maar een systeem zoals Tado moet toch worden doorontwikkeld...

    Waarom is er dan een forum onderdeel om suggesties en ideeën te posten als ze er misschien toch weinig mee doen?

    Ikzelf heb Tado genomen voor de minimalistische look, thermostaat en kranen vallen niet op in interieur.

    Maar kon evengoed kiezen voor een ander systeem...

    Maar goed, technisch heb ik geen problemen met het systeem, het doet wat het moet doen, maar is heel basic en zo te lezen is de + versie terug achteruit gegaan qua functies...

    Paar zaken:

    • Apparaten in kleur zwart, zelf zwarte CV in badkamer, dus witte knop erop komt zo als een vlek op zwarte look
    • Fysische toegang kunnen weigeren voor kranen (kindbeveiliging) via de software
    • ...


  • In deze warme zomer zou ik het handig vinden als ik 's avonds een melding kan krijgen wanneer het buiten koeler is dan binnen, zodat ik de ramen open kan zetten en het huis kan afkoelen.

  • B79
    B79 ✭✭✭

    Best goed idee eigenlijk.

    Het zijn dit soort kleine dingen die het systeem compleet kunnen maken.

  • Ik vraag me af wat ze nog in petto hebben bij Tado

  • Hoi, bij mij thuis gaat via het slimme schema vanzelf de airco aan om 21:00. Alleen vanavond wil ik dat even niet. Dat kan naar mijn idee alleen als je het slimme schema aanpast. Het zou dus handig zijn om een tijdelijke instelling te maken die het scherm overschrijft voor x minuten/uren.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Dat kan. Dan moet je op de "thuis" tegel klikken en dan "afwezig" kiezen. Dan gaat alles op de stand in het slimme schema die je ingesteld hebt voor afwezigheid.

  • Hoi Rob2. Dank voor je reactie. Ik snap dat je de afwezigheid kan instellen, maar ik wil ook niet dat hij de afwezigheid schema gebruikt. Maar gewoon een uurtje bijvoorbeeld een tijdelijke verandering van het schema eenmalig.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Tja dat kan allemaal niet. Afwezigheid met een eindtijdstip (of zelfs datum+tijdstip) instellen dat kan een domme Honeywell Chronotherm wel, maar een Tado niet. En de "slimme schema's" zijn niet flexibel nee, dit is al in diverse topics op dit forum aan de orde gesteld inclusief uitgebreide suggesties voor verbetering.

    Is tot nu toe niets mee gedaan. Het enige wat men heeft gemaakt is die handmatige afwezig knop.

  • Perfecte oplossing heren, bedankt.

  • Eleemr
    Eleemr
    september 2020 aangepast
    Ik hoop het ook. Inderdaad voor een losse radiator, maar ik zou zo'n stekker ook kunnen gebruiken voor de pomp van mn vloerverwarming. In de toekomst misschien ook voor een simpele airco. Het in principe ook een gewone slimme stekker kunnen zijn die geïntegreerd kan worden. Deze zou gelinkt kunnen worden aan een andere thermostaatknop of kamerthermostaat
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    In feite is de extensiekit al zo'n soort apparaat, alleen zit het niet in een handige behuizing die je even tussen een steker en een wandcontactdoos plugt.

    En ook het schakelvermogen van de extensiekit is wellicht niet voldoende om zware verwarmingsapparaten te schakelen, dan moet er nog weer een hulprelais tussen. Daarmee wordt het een voor de meeste mensen niet haalbaar knutselproject. Het zou inderdaad slim zijn om dat kant-en-klaar te verkopen.

    De vraag is natuurlijk, hoe integreer je dat dan vervolgens in de software. Bij iets als Google home kun je zelf hele schakelregels configureren om te bepalen hoe zo'n ding dan moet werken (wanneer moet ie aan?), zo iets ontbreekt in Tado dus dat wordt dan een grote software uitbreiding of toch weer combineren met een ander home automation systeem. Maar als je dat doet, dan zit je ook niet vast aan een Tado product, dat is dan hooguit handig omdat daarmee alles via hetzelfde draadloze netwerk en dezelfde bridge aan internet hangt.

  • Je zou denken da het hetzelfde is als de extensiekit. Maar nee. Volgens tado-support kan ik niet mn vloerverwarming met de kit aansturen. Ook is een apparaat dat je vast moet scroeven en los moet bedraden ook niet echt een oplossing voor een verplaatsbaar straalkacheltje.

    Die slimme stekkers bestaan hardwarematig natuurlijk al lang bij verschillende andere merken. Dus die techniek is er. De software kan gewoon van bestaande knoppen worden gebruikt. Dan moet alleen niet een motortje van de knop gaan draaien, maar een schakelaar worden omgezet. Zoals ik al zei, kan je die ook aan een ruimte linken waar al andere knoppen of thermostaat zitten.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja als je er vanuit gaat dat het enige doel is "spanning erop als de thermostaat in die ruimte aangeeft dat het te koud is" dan is het simpel. Maar ik ga er vanuit dat je (al dan niet bewust) een veel complexer schakelschema hebt en dat je dus iets verder zou moeten gaan dan "aan een ruimte linken". Er zou een krachtiger systeem achter moeten zitten, zoals IFTT of Google home of dat soort systemen aanbieden (en wat Tado niet heeft). Dat moet dan ontwikkeld worden.

  • Glenn
    Glenn
    september 2020 aangepast
    Goede morgen Allen,

    Zojuist de thermostaat bij mijn opa en oma geïnstalleerd omdat ze bepaalde ruimten slecht warm konden krijgen. Nu zijn ze niet heel digitaal aangelegd en gebruiken ze liever niet de app. Ik heb het standaard schema voor hen ingesteld.

    Voor mijzelf heb ik een koppeling met een smart home platform. Als ik op een knopje druk, gaat alles uit (licht, verwarming etc), als ik op 2 keer op dat knopje druk, gaat alles aan (verwarming volgens schema).

    Eigenlijk komt bovenstaande neer op de aan/afwezigheid modus die al in tado zit. Is het ook mogelijk om aan en afwezigheidsinstellingen (bijv via de fysieke knop) via de thermostaat toe te voegen? Op dit moment moeten ze langs alle radiatoren of dit via de app aanpassen.
  • B79
    B79 ✭✭✭

    Ik denk niet dat dit gaat gebeuren. Het hele tado systeem is toch zo ontworpen om bepaalde handigheden icm met je telefoon uit te voeren. Om hier een extra knop op de tado te maken moet het hele ontwerp zoals het nu is in de prullenbak. Dat gaat vast niet gebeuren.

    In de app zit wel een hele makkelijke knop waarmee je kan omschakelen van thuis naar niet thuis. Je zal er er even mee moeten helpen. maar op deze manier kan je alle ruimtes in 1 keer uit zetten.

  • Hallo @B79,

    Ik vraag ook zeker niet om een extra knop. Je zou bijvoorbeeld met de huidige knop kunnen instellen dat dit via het menu kan of dat lang ingedrukt houden de switch van thuis naar afwezig en weer terug verandert.

    Hoe gemakkelijk zou het zijn om met 1 druk op de knop bij het naar buiten /binnen lopen aan en afwezigheid te kunnen beheren?

    Groetjes,
    Glenn
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja ik zou het ook wel handig vinden! Mijn oude Honeywell Chronotherm kon dat wel.

    Maar hier zie je een beetje het nadeel van de afgeslankte gebruikersinterface van de Tado thermostaat, vergeleken met bijvoorbeeld een Eneco Toon, Honeywell Evohome e.d.

    Er is maar 1 knop (eigenlijk 3 als je de up/down pijlen meetelt) en een zeer-lage-resolutie LED display ipv een kleuren LCD touch screen waarmee je natuurlijk veel meer kunt.

    De doelgroep van deze wens zou waarschijnlijk weer in de war raken door het moeilijke lang/kort drukken om te schakelen tussen allerlei menu's en modes.

    Eigenlijk is dat iets waar je al bij de aanschaf rekening mee had moeten houden. Tado is niet zo geschikt als je geen mobieltje of tablet erbij hebt om de app te installeren of toch minstens de webapp te kunnen gebruiken...

  • Ik ontvang steeds meldingen dat er een open raam is gedetecteerd, maar de temperatuur is nog ruim boven de ingestelde waarde waardoor de ketel sowieso niet getriggerd wordt (in alle ruimtes).

    Nu ontvang ik elk kwartier een melding met de vraag of ik de verwarming uit wil zetten, maar die staat dus al uit.

    Kan Tado dit niet zo instellen dat de melding verzonden wordt wanneer de verwarming daadwerkelijk aan staat?

  • Dit verzoek wilde ik ook indienen. Fijn dat we niet de enige zijn die dit anders willen hebben. Tado moet niet kijken naar de actuele temperatuur van de ruimte zelf, maar naar de ingestelde temperatuur. Of de instelling open raam detectie uitbreiden, zodat men zelf kan bepalen waarop de melding reageert.

  • Warmwater staat in de app altijd max weergegeven, gaarne de schaal op de tweede Y as laten weergeven

Deze discussie is gesloten.