w.Intercom = i;Klapperende/brommende thermostaatkraan door verkeerd-om aansluiting? — tado° Community

Klapperende/brommende thermostaatkraan door verkeerd-om aansluiting?

(Niet direct Tado-gerelateerd maar wel pas een probleem geworden sinds ik Tado heb.)

Context: Ik heb een paar dagen geleden op bijna alle radiatoren in mijn huis Tado-knoppen geïnstalleerd (plus slimme thermostaat in de woonkamer). Alleen de radiator in de hal bij de voordeur, de radiator op de overloop op de 1e verdieping, en de vloerverwarming in de keuken, hebben nog hun oude knoppen/bediening. Radiator in de hal heeft een "gewone" (niet-thermostatische) kraan en staat altijd open (lijkt ook geen bypass te hebben dus anders zou hij denk ik het water tegenhouden). Overloop heeft een "domme" thermostatische kraan & knop die op bijna de hoogste stand staat.

Probleem: Vrijwel alles werkt goed, behalve één radiator. Deze maakt af en toe een hard brommend of klapperend geluid als de Tado-knop van instelling verandert. Na een beetje onderzoek is mijn hypothese dat deze radiator verkeerd om is aangesloten op de aanvoer- en retourleidingen, dus met de (thermostatische) aanvoerkraan op de retourleiding, en het retourventiel op de aanvoerleiding. De kant van het onderblok zonder thermostaatkraan wordt namelijk het eerst warm als de radiator aan gaat. Om de leiding aan deze kant is ook een stukje rode mantel te ontwaren waar hij de vloer uitkomt, en aan de andere kant juist een stukje blauw (het soort mantel dat installateurs gebruiken ter signalering van warm/koud). Dit zou betekenen dat het water in de verkeerde richting door de thermostaatkraan stroomt (naar buiten i.p.v. naar binnen), en een beetje Googlen heeft mij geleerd dat zo'n kraan hiervan kan gaan klapperen.

Beetje gek is wel dat dit voorheen nooit een probleem was, toen ik nog een ouderwetse thermostaat had en op deze radiator een domme thermostaatknop. Ik vraag me af of dit te maken kan hebben met het feit dat destijds altijd veel radiatoren tegelijk openstonden als de ketel aanstond. Nu is het soms zo dat in het Tado-systeem alleen die ruimte moet worden verwarmd, hoewel (zie boven) dan dus nog wel twee andere radiatoren in huis + een vloerverwarmingscircuit ook open staan. Ook stond de oude thermostaatknop altijd (vrijwel) helemaal open - wellicht dat het nu dus misgaat bij het afsluiten, wat vroeger niet gebeurde. (Ik meen me vaag te herinneren dat hij vroeger misschien ook ging brommen als we hem dichtdraaiden, maar kan zijn dat ik me dat inbeeld.)

Vraag: (1) Klinkt dit als een plausibele verklaring? (2) Ik denk dat de beste permanente oplossing is om de aansluiting te corrigeren, maar is er wellicht een tijdelijke/provisorische oplossing? Her en der lees ik dat wellicht de waterdruk en/of pompsnelheid van de ketel bijvoorbeeld een factor kunnen zijn?

Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Lees eerst even de andere verhalen over brommende of anderszins herrie makende kranen!

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Kraan omdraaien in dit geval
  • manwithavan
    oktober 2023 aangepast
    @Rob2 Dank voor de suggestie maar dat had ik wel al gedaan (had ik er misschien even bij moeten zeggen). Ik heb hier wel wat aan gehad om het probleem te diagnosticeren, maar kon geen antwoord vinden op mijn specifieke vraag. Is er een bepaald draadje dat je in gedachten hebt, dat ik wellicht over het hoofd heb gezien?
  • @Douwe: dank voor je reactie. Dit is de situatie. Kan dit onderblok gewoon links-rechts omgedraaid worden, denk je? Of zit de aanvoer dan nog altijd aan de verkeerde kant voor de radiator?

• Douwe
    Ik kan het zo op de foto niet zien, maar het lijkt dat de knop onder de radiator zit, wat niet goed is.

Koop eerst passend gereedschap voordat je ergens aan gaat sleutelen
  • Knop onder de radiator is niets aan te doen in dit geval, maar volgens mij ook niet zo erg. Zo nodig kan ik een temperatuur-offset instellen ter compensatie voor de lagere temperatuur bij de grond. In elk geval niet de oorzaak van dit probleem natuurlijk.

Passend gereedschap kan ik regelen, maar mijn vraag blijft: kan dit blok gewoon omgedraaid worden?

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Ik zou kijken of je het blok kunt laten zitten, en het voetventiel (links) kunt omwisselen met het thermostatisch ventiel rechts. Binnenwerk omdraaien dus. De knop komt dan links. Hoe je het ook doet, water moet er af.
    Ik kan zo niet zien hoe het water door de radiator stroomt, normaal wil je heet water bovenin en de retour onderin, maar misschien werkt het andersom ook wel.

Eea is wel de verklaring voor het fluiten. Eerst viel het ws minder op omdat de oude kraan anders regelde en omdat er minder water doorheen stroomde omdat er meer radiatoren tegelijk open stonden.

De opmerking van Douwe slaat ws. op de beschadigde moeren op de foto. Dat is niet door een professional gedaan 🙃. En draai alles vast, maar niet te vast.
  • Dank voor de uitgebreide reactie!

Ik had toevallig net ergens anders ook de tip gekregen dat de binnenwerkjes verwisseld (in dit onderblok) kunnen worden maar dat is wel echt een gouden tip! Ik ga zo aan de slag ermee.

Deze aansluiting, met aanvoer en retour beide onderin, komt tegenwoordig best veel voor, vooral bij dit soort verticale radiatoren. Ik geloof dat er dan een geïntegreerde stromingsbuis van onder naar boven in zit (stijgpijp), waardoor het warme water dus in feite toch boven de radiator binnenkomt.

Die moeren verdienen inderdaad geen schoonheidsprijs, maar is overigens ook niet mijn werk! Het treurige is dat dit door een aannemer is gedaan (ingehuurd door de vorige bewoners), maar inderdaad niet eentje die je echt professioneel mag noemen... Dit is (bijv.) ook niet het enige in mijn opbouw wat verkeerd om aangesloten was. 🙄

• Douwe
    Niet alleen de moeren zijn beschadigd, maar ook de leidingen.
  • Na de montage van de radiatorkraan gaat hij na enkele uren flipperen. Soms werkt hij wel en soms niet.
  • Late update, maar voor de volledigheid: ik heb destijds inderdaad gewoon het onderblok omgedraaid. Ging prima met een stevige waterpomptang (nogmaals, alle schade zichtbaar op de foto zat er al toen we het huis kochtten). Sindsdien klappert de kraan nooit meer - het water lijkt nu dus inderdaad in de juiste richting door het blok te stromen.

(Het is wel zo dat het warm water eerst door de achterkant van de radiator stroomt, wat gevoelsmatig niet ideaal is (?). Ik heb me dus wel afgevraagd of niet eigenlijk de leidingen beter omgedraaid zouden worden i.p.v. het blok. Aan de andere kant heb ik elders in huis ook dit soort radiatoren die wel door een betrouwbare aannemer zijn geplaatst, en die warmen ook eerst aan de achterkant op, dus wellicht is het wel gewoon de bedoeling?)